Curatoarea Alexandra Crăciun spune despre expoziţia “100 de lămpi” realizată de artistul Marian Gheorghe, că este “un proiect special, în care obiectul este resemantizat. Obiectul lampă înseamnă în această expoziţie, în egală măsură, funcţionalitate, dar şi memorie. Împărţirea lui Jean Baudrillard se referă la obiectele strict funcţionale, obiectele lumii de astăzi, acestea sunt obiectele semn, şi la obiectele cu poveste, cu memorie, acestea sunt obiectele simbol. Ce face Marian Gheorghe în interiorul acestui demers de design retroactiv?! El operează în esenţa obiectului, extrage un obiect funcţional iar în interiorul lui rescrie paliere de memorie. Aceste lămpi cu abajururile deschise, în loc să genereze, parcă sunt capabile să captureze fotoni.
Plimbându-mă prin expoziţie, am avut senzaţia că ar putea fi făcută o hartă zoologică a lămpilor. Fiecare obiect ar putea fi declinarea unei specii de lămpi. Şi dacă le priviţi cu intensitate vă veţi da seama că aceste specii ar putea să aibă propria lor voce. Imaginaţivă fiecare dintre aceste lămpi vorbind, veţi vedea că ele vorbesc diferit, n-au toate acelaşi ton – avem tonuri de alamă, de sticlă, de lemn. N-au toate acelaşi discurs – unele au voci puternice de megafon, altele au voci subţiri de clopoţel, altele poate că sunt total tăcute. Mi-aş imagina o piesă de teatru în care personajele să fie aceste lămpi” spune criticul de artă Alexandra Crăciun.
Acest material vă este oferit prin Programul Catena pentru Artă.