Cel mai de succes musical din toate timpurile, musicalul Fantoma de la Opera de Andrew Lloyd Webber i-a cucerit si pe spectatorii bucuresteni care au asistat la premiera nationala a acestei productii. A fost una dintre cele mai asteptate premiere ale Bucurestilor, mai ales ca acest eveniment a marcat si inaugurarea superbei sali de spectacole a Teatrului de Opereta si Musical Ion Dacian.
Drepturi de productie pentru un spectacol altfel
Pus in scena de regizorul australian Stephen Barlow cu o echipa de creatie din care fac parte artisti romani si straini, celebrul musical are ca protagonisti actori, vedete de muzica pop si solisti de opera din Romania. In rolurile principale au fost distribuiti Adrian Nour (Fantoma), Irina Baiant (Christine Daaé) si Florin Ristei (Raoul, Viconte de Chagny).
Remarcabil este faptul ca The Really Useful Group Theatre Company Ltd., compania detinatoare a drepturilor de autor, cu sediul in Londra a acordat drepturile de productie pentru un spectacol diferit de celelalte adaptari ale versiunii originale. Noua productie pastreaza nota de dualitate care domina imaginea personajului principal si subliniaza contrastele care ii compun profilul captivant: Fantoma este un amestec indiscernabil de bine si rau, lumina si intuneric, osciland permanent intre aspiratia sa spre iubire si lipsa de lumina la care se autocondamna.
Renumit pentru abordarile sale originale, regizorul Stephen Barlow a reconsiderat scenariul orginal al spectacolului recalibrand cele doua coordonate dramatice principale si schimband coordonatele temporale ale actiunii pe care o plaseaza in prima jumatate a secolului al XIX-lea.
Sunt incantat de faptul ca am posibilitatea sa revin la Bucuresti si sa particip la o adevarata revolutie culturala care are loc in viata muzicala a Capitalei datorita viziunii directorului general al Operei Nationale Bucuresti, Razvan Ioan Dinca – a spus regizorul Stephen Barlow, cel car a montat in 2014 la Opera Nationala Bucuresti un Rigoletto de zile mari. Am trait o poveste de dragoste cu “Fantoma de la Opera” in ultimii 28 ani, totul incepand din momentul in care, copil fiind, am vazut productia West End la trei saptamani dupa premiera mondiala. Am fost si atunci, si raman si acum, captivat de povestea obsedanta si, intr-un fel, erotica, scrisa de Gaston Leroux si pusa in scena pe cea mai romantica si intima muzica inchipuita de Andrew Lloyd Webber. Solicitarea de a pune in scena o noua productie a celui mai de succes spectacol de divertisment din toate timpurile este, in egala masura, o responsabilitate uriasa dar si o oportunitate extraordinara. Cu o distributie de exceptie compusa din actori, vedete pop si solisti de opera si in colaborare cu o echipa de oameni tineri, dar extrem de talentati, de la London West End vreau sa incep un nou drum, atat din punct de vedere vizual cat si psihologic, cu ajutorul povestii si al muzicii. Acest spectacol total nou este un omagiu adus lui Charles Garnier, arhitectul extraordinar al Operei din Paris – Palais Garnier, locul unde se desfasoara actiunea spectacolului.
Abordarea regizorala originala, interpretarea artistilor care au transmis dincolo de scena propriile emotii, decorurile si costumele impresionante au facut ca spectacolul din seara premierei sa fie in primul rand un succes din punct de vedere al calitatii actului artistic, cei aproape 600 de spectatori prezenti in sala fiind fascinati de cele petrecute pe scena si rasplatindu-i la final pe protagonisti cu aplauze furtunoase.
Biletele pentru primele opt reprezentatii cu Fantoma de la Opera au fost vandute in doar cateva ore!
Ceea ce s-a intamplat in seara premierei la Teatrul de Opereta si Musical “Ion Dacian” a reprezentat pentru noi o dubla provocare, desfasurata in doua directii care aparent nu au mare legatura una cu cealalta, dar care in realitate sunt intr-o stransa legatura: premiera musicalului “Fantoma de la Opera” si inaugurarea primului teatru muzical construit in Romania dupa anul 1989. Cu totii am avut emotii, si in ceea ce priveste premiera, si in ceea ce priveste finalizarea in timp util a constructiei, dar reactia publicului care a fost prezent aseara la teatru ne-a dovedit ca am mers in directia buna si ca putem considera ca atat spectacolul realizat de regizorul Stephen Barlow intr-o versiune originala, dar si noul sediu, sunt doua pariuri castigate. – a declarat Razvan Ioan Dinca, directorul general al Operei Nationale Bucuresti.
Fantoma de la Opera dupa romanul Fantoma de la Opera de Gaston Leroux
Regia: Stephen Barlow, scenografia: Andrew Riley, coregrafia: Ewan Jones
Muzica: Andrew Lloyd Webber, versuri: Charles Hart, versuri suplimentare: Richard Stilgoe
Libret: Richard Stilgoe si Andrew Lloyd Webber
Lighting design: Howard Hudson
Cu participarea Orchestrei, Corului si Baletului Teatrului de Opereta si Musical Ion Dacian, dirijori István Silló / Ciprian Teodorascu
Traducerea si adaptarea: Ernest Fazekas
Spectacolul, regizat initial de Harold Prince si a carui orchestratie este semnata de David Cullen si Andrew Lloyd Webber, este o productie originala de Cameron Mackintosh Ltd.&The Really Useful Group Ltd.
Distributie: Adrian Nour (Fantoma), Irina Baiant (Christine Daaé), Florin Ristei (Raoul, Viconte de Chagny), Andrei Lazar (Monsieur André), Valentino Tiron (Monsieur Firmin), Gabriela Daha (Carlotta Giudicelli), Samuel Druhora (Ubaldo Piangi), Dana Rotaru (Madame Giry), Alexandra Giurca (Meg Giry)
Realizator: Oana Georgescu
Foto: Sebastian Oros
Editor: Stanislav Pescu