Vernisajul expozitiei personale de pictura a artistei ANA RUXANDRA ILFOVEANU

Va invitam joi 8 octombrie 2015, orele 18:00, la vernisajul expozitiei personale de pictura a artistei ANA RUXANDRA ILFOVEANU, eveniment care va avea loc la Galeria SENSO (parter si etaj), Bd. Unirii nr. 15, sector 5, Bucuresti.
Cuvantul de deschidere al expozitiei va fi sustinut de criticul de arta Dr. Doina Pauleanu, director al Muzeului de Arta din Constanta.
Iata filmul Senso Arte realizat in atelierul artistei: https://Sensoarte.ro/arte/Clipa-de-arta-5848/ana-ruxandra-ilfoveanu
Acest eveniment este realizat cu sprijinul Catena Grup, prin Programul Catena pentru Arta.
Expozitia poate fi vizitata in perioada 8 octombrie 2015 – 6 noiembrie 2015, de luni pana vineri intre orele 11.00 – 18.00, sambata si duminica intre orele 12.00 -18.00.
Nascuta la Ploiesti, artista Ana Ruxandra Ilfoveanu a absolvit Facultatea de Arte Plastice a Institutului Pedagogic al Universitatii Bucuresti, in anul 1968, specialitatea desen-pictura.
Membra a Uniunii Artistilor Plastici din Romania din 1977, artista a obtinut Diploma de licenta in profilul Arte Plastice si Decorative, specializarea pictura, in anul 1999, la Universitatea de Arte Bucuresti (fostul Institut de Arte ”Nicolae Grigorescu”).
Este sotia pictorului Sorin Ilfoveanu si mama sculptorului Adrian Ilfoveanu si a artistului fotograf Nicu Ilfoveanu. In anul 2009 expozitia intitualta ”Saga Ilfoveanu” reunea lucrarile celor patru in acelasi spatiu expozitional.
Nume recunoscut si apreciat, personalitate distincta si reprezentativa a artei si culturii romanesti, Ana Ruxandra Ilfoveanu a fost protagonista a numeroase expozitii personale si de grup, in tara si in strainatate; are lucrari in colectii particulare din Romania, Italia, Franta, SUA., Rusia, Germania, Cehia, Costa Rica, Cipru, Norvegia s.a.
O prezenta constanta in Tabara Internationala de Creatie ”Poduri Europene” de la Eforie Sud, Ana Ruxandra Ilfoveanu a creat lucrari pe care le-a expus si prezentat cu ocazia expozitiilor colective internationale de pictura si sculptura gazduite anual de Muzeul de Arta Constanta
Referinte critice:
„Ana Ruxandra Ilfoveanu imi pare un artist vizual care, atent la solicitarile si exigentele realitatilor contemporane, isi gaseste disponibilitatea si timpul necesare spre a contempla epoci artistice din trecut. Pare atrasa indeosebi de perioadele in care creatia avea continut simbolic si reusea sa transmita, fara echivoc, mesajele dorite de autor. Sigur ca nu toti privitorii cunosteau cheile potrivite de intelegere, arta ramanea apanajul celor cultivati sau initiati, dar oamenii puteau fi solidari cu mesajele sau imaginile realizate. Si daca asemenea practici au fost uitate de mult, prezentul ne indeamna, prin conceptul operei deschise, la actiuni individuale de intelegere si contemplare.
Dintr-un asemenea unghi de vedere, in pictura si grafica artistei, esentiala cred ca este masca pe care personajele o poarta in chip vadit sau doar aluziv; masca este insa apanajul carnavalurilor si spectacolelor, nu numai de circ, iar exagerarile acesteia sunt menite sa sublinieze bucuria sau tristetea, interesul sau detasarea, iubirea – de obicei, neimpartasita –, uimirea, perplexitatea, visarea. Desi nu mai are pregnanta si relevanta celor din trecut, carnavalul continua sa fie o sarbatoare populara asteptata; puternic mediatizat, acesta devine eveniment si divertisment public, prilej de etalare si socializare.
Ana Ruxandra Ilfoveanu nu este insa interesata de carnavalul contemporan, ci de cel din trecut, care aduna comunitatile in jurul unor credinte si idei. In lucrarile autoarei si potrivit convingerilor sale, dupa ce isi leapada mastile, oamenii desenati sau pictati au aceleasi trasaturi si exprima aceleasi sentimente, ceea ce inseamna ca, intre personajele reale si cele mascate, nu exista deosebiri esentiale.
Sa amintim si florile pictate sau desenate de autoare – carnoase, dezinvolte, pline de seva –, dar si peisajele atat de luminoase, in care prezenta umana este evocata de mediu – casa, pamantul lucrat – sau de umbra celor care il populeaza si cultiva.
Mi se pare interesanta si demna de relevat staruinta cu care artista se mentine in registrele viziunii figurative, supusa insa epurarii si schematizarii. Desenator incercat, Ana Ruxandra Ilfoveanu este, in acelasi timp, un colorist cu inepuizabile resurse, demonstrand, odata in plus, adevarul butadei stilul este omul insusi, formulata in secolul al XVIII-lea de naturalistul, matematicianul, biologul si scriitorul francez Georges-Louis Leclerc de Buffon” – Anca Vlad, Presedinte Fundatia FILDAS ART.
„Cand patrunzi in universul Anei Ruxandra Ilfoveanu – si este indicat sa iei spontan aceasta decizie, spre a putea dialoga, levitand, cu Paznicul orasului, spre a intelege, prin sporul noilor cunostinte tehnologice, fascinantele si utopicele aparate ale timpului, spre a deslusi adevarata identitate a Vanzatoarei de iluzii, pentru a putea participa, din convingere si cu folos, la Sarbatoarea Fecioarei de Ceres, spre a nu ramane in afara peisajelor ei care se apropie de privitor, indemnandu-l sa le strabata –, ai inca o data certitudinea ca „lumea-i un teatru, [iar] noi suntem actorii” dinauntrul sau din afara scenei, mai mult sau mai putin inzestrati.
Tipologia si expresivitatea enigmaticelor personaje create de artista le plaseaza in plin carnaval sau spectacol, dar spre sfarsitul acestora, atunci cand intensitatea actiunilor creste, nostalgia isi gaseste brese de penetrare, iar mastile se pregatesc, obosite, sa cada; femei si barbati separati sau laolalta, cu liniile trupului amplificate de straie largi, drapate si strabatute de vant, protejati de elemente vestimentare stranii, amintind parti ale armurilor medievale sau fara aparare in nuditatea lor lipsita de senzualitate, dirijeaza sau canta la diferite instrumente (solo ori in grup), executa acrobatii imposibile, circula liber, asemenea pasarilor, in paradis, asculta soaptele cutiilor muzicale, asista, interesati, la reprezentatii, lupta in coride, rememoreaza, nostalgic, actiuni trecute si anticipeaza, cu precizie lipsita de indoiala, evenimentele viitoare. Alaturi se afla animale si pasari cu care oamenii interactioneaza si de care se (pre)ocupa, dar si instrumente uitate in laboratorul vreunui alchimist, decis sa caute, la nesfarsit, piatra filosofala.
Personajele reprezentate de Ana Ruxandra Ilfoveanu cu o precizie care pare sa elimine orice ambiguitate fizionomica sunt, din cauzele amintite, foarte ocupate; ele canta, dirijeaza, mediteaza, dialogheaza, ocrotesc, zboara, fac exercitii fizice de inalta dificultate; in cazul in care actiunea intreprinsa a luat sfarsit, ea revine ca amintire sau ca emblema a timpului regasit: Batrana doamna care picta trandafiri albi, Desen la casa cu amintiri, Privind un portret de expresie ori portretul cu pisica.
Unele peisaje, fundaluri sau spatii ale actiunii sunt de tip hortus conclusus, pentru a adaposti, in incinta lor protejata, oamenii in actiune, dar si pe cei care cugeta. Dimensiunile spatiului determina numarul participantilor – in general, redus: unul, doi sau in formatiune, de obicei, muzicala – si confera celor alesi abilitati frapante: capacitatea de a dresa soimi, de a se mentine in echilibru fragil, de a fi ales (pe criterii care scapa intelegerii imediate) cavaler al florii de cires, de a putea dresa pisici (stiut fiind ca acestea isi apara independenta cu ghearele si cu dintii), de a vinde, convingator, iluzii, de a imagina si fantaza.
Liniile trasate cu deplina hotarare sunt insotite de culori intense pe care le subordoneaza; tonurile au la dispozitie, de obicei, suprafete generoase, in interiorul carora lumina se manifesta prin accente albe sau de culoare deschisa, potrivit unor practici deprinse din analiza enluminurilor medievale; la fel ca in aceste manuscrise ilustrate, repertoriul de forme al artistei are un ridicat continut simbolic; el poate fi privit si inteles prin semnificatiile primare pe care le contine – iar anecdotica, mereu prezenta, atrage irezistibil privirea – sau la nivelul semnificatiilor profunde, acolo unde autoarea se dedica exclusiv unor probleme complexe, grave, existentiale. Cu cate o talpa iesind afara din mit (pentru a parafraza un mare poet contemporan) sau din alegorie, personajele Anei Ruxandra Ilfoveanu, detasate din fonduri egal si intens colorate, sunt demne de zabava privitorilor, in folosul carora si-au dovedit deja, prin actiunile concepute, intreprinse sau savarsite, caracterul memorabil – Dr. Doina Pauleanu – critic de arta, Directorul Muzeului de Arta Constanta
Expozitia de pictura a artistei Ana Ruxandra Ilfoveanu este un alt eveniment de referinta in peisajul cultural-artistic al Bucurestilor si al tarii gazduit de Galeria SENSO de la inceputul acestui an. Remarcam succesul expozitiilor de pictura si grafica ”Arborele vietii” al artistei Alma Redlinger, al celei de sculptura si grafica „Forma si Expresie” a artistilor Cristian Pentelescu si Ana Zoe Pop, al expozitiilor de pictura Zamfir Dumitrescu si Ion Anghel, al Expozitiei Internationale de Arta Feminina Contemporana „Poduri Europene” (editia a XIII-a), unde a expus si Ana Ruxandra Ilfoveanu si „Just Imagine”, a artistei Oana Maria Cajal.
Program Galeria de Arta SENSO:
Zilnic, de luni pana vineri intre orele 11.00 – 18.00, sambata si duminica intre orele 12.00 – 18.00.
Va invitam sa vizionati filmele dedicate expozitiile noastre anterioare accesand link-ul: https://Sensoarte.ro/arta-plastica
Catena Grup, prin Programul Catena pentru Arta este sponsor al evenimentelor gazduite de Galeria SENSO.
Teodora Marin, Coordonator Comunicare
Mobil: 0744318725
https://www.facebook.com/pages/Galeria-Senso/656699487722691
Oana Georgescu, PR Specialist
Mobil: 0741.106.723.