“Cunoscutul artist a trăit și a creat în Timișoara, optând pentru un stil bazat pe dialogul dintre abstracție și experiment, pe care l-a dezvoltat și l-a îmbogățit continuu și sistematic, de la finele anilor 1950 până în 2012. Opera lui este înțeleasă, cercetată și expusă în contemporaneitate, reprezentând un important subiect de studiu, expunere și contextualizare a unui artist care și-a asumat să trăiască și să creeze liber în România comunistă urmată de anii de tranziție.
În momentul în care stilul oficial național al României era Realismul Socialist, Nuțiu picta abstract, conectându-se prin modalitatea de exprimare cu mari artiști ai artei europene și americane, precum: Andrej Jemec (n. 1934), Jan Kotik (1915-2002), Tadeusz Kantor (1915-90), Edo Murtic (1921-2005) dar și cu și Paul Klee (1879- 1940), Chaïm Soutine (1893- 1943) sau Jackson Pollock (1912- 1956).
Joc, afront, subversiune? Toate au fost asumate de artist prin rămânerea lui în țara de baștină, cultivarea și practicarea unei picturi seducătoare, energetice, excentrice, care nu aparținea stilului oficial al spațiului totalitarist din care făcea parte. Pentru Romul Nuțiu pictura înseamnă viață, energie vitală, dinamica universului, risc, timp, experiment, trudă, libertate, iar el a fost conștient de aceste mize. Lucrările sale, metafore cromatice, volumetrice și performative ale unei vieți dedicate creației, îl conturează ca pe unul dintre cei mai interesanți artiști ai Europei Centrale și de Est, consolidând identitatea lui culturală, interesul pentru cercetarea teoretică a fenomenului picturii expresionist- abstracte cât și pentru relația stilistică dintre pictura europeană și cea americană a celei de-a doua jumătăți a secolului XX.” (Dr. Andreea Foanene, curatoarea expoziției)
Acest material va este oferit prin Programul Catena pentru Arta.