FRAGMENT DIN INTERVIUL CU DR.DOINA PAULEANU, DIRECTOR AL MUZEULUI DE ARTA DIN CONSTANTA
In plina pustietate si pe un drum greu accesibil, am ajuns la Monumentul Tineretului, Flacara Tineretii, realizat de Pavel Bucur si amplasat pe traseul canalului Dunare-Marea Neagra, la Straja.
Este unul dintre cele mai impresionante monumente ridicate in Romania Moderna. Este o lucrare de dimensiuni si proportii monumentale, incununand un ciclu asupra caruia Pavel Bucur a revenit intreaga sa viata, si care s-a numit INARIPATELE. Este de fapt o statuie a Victoriei, o statuie in genul simbolisticii inaugurate inca din perioada Greciei Antice in legatura cu acest motiv. Motivul VICTORIEI a fost asimilat trupului superb al unei femei, careia draperiile ude ii confera frumusete si in acelasi timp sveltete, dar si cu aripile care s-au adaugat victoriei, tocmai pentru a simboliza cat mai elocvent acest mesaj. Iata asadar ca Victoria a inregistrat cateva dintre cele mai frumoase monumente ale omenirii. Sa amintesc celebra statuie Victoria din Samothraki. Iata ca Pavel Bucur a meditat asupra acestei lumi a formelor antice, gandind cum sa o aduca in actualitate. Si si-a imaginat acest simbol, care nu este un simbol al tineretului ci un simbol etern uman, care nu rade asa cum s-a dorit in perioada comunista Flacara Tineretii, ci pur si simplu este un monument la care a visat un sculptor important si daruit, la care a visat un artist care si-a imaginat ca la aceste dimensiuni, lucrarea aceasta va fi lucrarea vietii sale. Si a fost, pentru ca asemenea comanda este rara intr-o viata de om si intr-o viata de artist. Iar Pavel Bucur a avut aceasta sansa. Sub statuia Victoriei Inaripate , acest piedestal era inconjurat de o serie de reliefuri figurative, reliefuri tematice.
Nici nu putea sa treaca dincolo de toate problemele de comanda si de cenzura monumentul, fara aceste basoreliefuri. Insa timpul a facut ca basoreliefurile sa dispara. Cum au putut sa dispara este un mister pentru ca avem de a face cu dimensiuni colosale si ma gandesc de fiecare data ca a trebuit ca cei care au venit sa ia basoreliefurile pentru bronzul care a avut un pret, sa fie dotati cu toate instrumentele necesare. Au facut acest lucru, dar statuia continua sa isi impresioneze rarii vizitatori prin proportie, prin aceasta forma extraordinara, prin calitatea unei cadente ritmice exemplare. Din fata monumentul este foarte simplu, el se percepe in toata amplitudinea sa in momentul in care ii dai ocol si o vezi desfasurandu-se in spatiu. Este o forma tridimensionala exemplara, este un volum care se articuleaza din toate suitele si fatetele sale si iata ca trebuie sa dam ocol acestei statui pentru a o intelege si a o admira cu adevarat.
Din fata este mai simplu. Percepi toata complexitatea sa in momentul in care-l vezi din toate unghiurile de vedere pentru ca el se desfasoara in spatiu. Si are o amplitudine si o monumentalitate fara egal. Priviti la desfasurarea acestor volume, priviti cum se articuleaza ele in aceasta miscare subtila si in acelasi timp energica, priviti cum aceasta lucrare impresioneaza prin proportii, prin realizare, prin frumusete, prin armonie, prin ritm, prin monumentalitate si mai ales priviti prin jur sa vedeti ca totul este pustiu si acest monument nu este vazut de nimeni. Este pacat. Nu suntem atat de bogati in monumente incat sa ne permitem ca o lucrare de o asemenea insemnatate si de o asemenea calitate artistica sa zaca undeva, nevazuta de nimeni, la marginea Canalului pentru care de fapt a si fost conceputa.
Monumentul a fost realizat in perioada 1985 – 1987. Aceste date au importanta lor, este sfarsitul perioadei comuniste. Este o lucrare realizata in perioada comunista. Cred ca de altfel, in Romania numai atunci se putea face, pentru ca a fost un efort tehnologic extraordinar de a crea la aceste dimensiuni o statuie de acest fel, iar ea va aminti intotdeauna de constructia Canalului. Dar sa ne gandim ca si alte victorii au fost inchinate unor monumente care s-au realizat, unor fapte care s-au dorit perpetuate in timp, memoriei unei personalitati. Aceste lucruri s-au uitat, a ramas doar simbolul, a ramas lucrarea de o frumusete exemplara care-si sporeste valentele artistice pe masura ce o percepi din toate unghiurile de vedere.
Ca importanta artistica trebuie spus ca ea este una dintre lucrarile cele mai importante ale Romaniei Moderne. S-au facut destule statui in perioada comunista. Aceasta este insa, cea mai importanta dintre ele pentru ca sculptorul a reusit sa realizeze o forma abstracta si a reusit sa treaca aceasta forma de cenzura comunista inconjurand-o de o serie de reliefuri care au fost concepute chiar la vremea lor sa poata sa fie luate, mutate de pe acest soclu, ca lucrarea sa functioneze ca o entitate independenta. Iata ca si fara basoreliefurile comuniste, lucrarea continua sa fie o opera care rezista timpului.
Ce spun specialistii si care este povestea completa si dramatica a Monumentului Inaripat de la Straja, veti afla in curand intr-un nou film.
O productie Sensoarte si Fildas Art, prin programul Catena pentru Arta.
Scenariul si regia: Corina Voicu
Imagine: Alex Andries, siviu Crangureanu
Art Editing: Stanislav Pescu
Producator: Corina Voicu