Expoziţia Brâncuși: Carving the Essence la Muzeul de Artă Artizon, din Tokyo

Pentru prima dată în Japonia, la Muzeul de Artă Artizon din Tokyo, a avut loc o mare expoziţie dedicată cunoscutului sculptor Constantin Brâncuşi (1876-1957), cel care a transformat arta modernă. Într-o clădire deosebită, în mai multe săli cu pereţi albi, expoziţia "Brancusi: Carving the Essence" a prezentat 20 de sculpturi aduse din muzee şi colecţii din Japonia (Fundaţia Ishibashi, Muzeul de Artă Nakanoshima din Osaka, Muzeul de Artă din Yokohama, Muzeul Municipal de Artă din Toyota) şi din străinătate, plus fotografii, desene şi picturi, 90 de exponate aduse din toată lumea, prin care se conturează caracteristicile creaţiei sale. Expoziția dedicată lui Constantin Brâncuşi a fost realizată cu sprijinul Ambasadei României în Japonia, Ambasadei Franței în Japonia și Institutului Francez din Japonia. Hideaki Shimamoto, curatorul expoziţie, a pregătit îndelung această expoziţie care prezintă complexitatea personalităţii lui Constantin Brâncuşi, cu intenţia de a apropia publicul japonez de cultura europeană.

Născut în anul 1876, în satul Hobița din România, Constantin Brâncuşi a studiat sculptura la Școala de Arte Frumoase din București, stabilindu-se în anul 1904 la Paris, Franța. În această expoziţie, drumul marelui sculptor este marcat prin lucrări din perioada de început cum ar fi “Supliciu”, lucrări în care se simte influenţa mediului academist realist. În centrul expoziţiei este prezentă una dintre sculpturile din celebra serie “Sărutul”, o temă care simbolizează uniunea celor doi îndrăgostiţi îmbrăţişaţi, anunțând evoluția către sintetizarea formelor. Lucrarea a fost inițial realizată în tehnica tăierii directe în piatră, o tehnică prin care Brâncuși a păstrat textura pietrei. Apoi sunt expuse lucrări din seria portretelor feminine – “Domnișoara Pogany”, “Muza adormită” şi seria capetelor de copil, forme rotunjite şi esenţializate realizate între anii 1909-1912. Lucrările devin din ce în ce mai epurate de detalii figurative, Brâncuși concentrându-se doar pe expresia portretului. Câteodată pe Brâncuși îl inspirau portretele unor femei pe care le cunoștea, cum ar fi Baroneasa Renée Frachon pentru sculptura “Muza adormită” sau studenta Margit Pogany pentru lucrarea “Domnișoara Pogany”. Capul femeii din sculptura “Muza adormită”, este o formă ovoidală așezată orizontal sugerând astfel starea de visare. Din perioada anilor 1920-1930, sunt prezentate lucrări din seria “Pasărea în văzduh”, sculpturi ale căror forme abstracte, universale, au revoluţionat începutul artei moderne. Sinteza zborului este exprimată prin forme alungite simplificate, realizate în bronz şlefuit. “Toată viața, n-am căutat decât esența zborului. Zborul, ce bucurie!” mărturisea Constantin Brâncuși. Sculptura “Cocoșul” are ca inspirație folclorul românesc, unde cocoșul este un vestitor. Forma dinamică a sculpturii ne duce cu gândul către eliberare și înălțare. Probabil că imaginea cocoșului a fost specială pentru Brâncuşi care mărturisea “Cocoșul sunt eu”. Din perioada de maturitate face parte și sculptura “Peștele”, a cărui formă din bronz șlefuit este amplasată pe un disc ca o oglindă, care captează diverse lumini/străluciri, sugerând luciul apei.

De asemenea, in cadrul expoziției au fost expuse numeroase fotografii realizate de Constantin Brâncuşi cu sculpturile sale în atelier şi autoportrete atent compuse, cunoscut fiind faptul că Brâncuşi era un pasionat fotograf, înclinat să experimenteze mult în acest domeniu nou la aceea vreme. Începând din anul 1916, și-a fotografiat de multe ori atelierul plin de sculpturi din Impasse Ronsin, din Montparnasse, imortalizându-l din mai multe unghiuri. Iar aceste fotografii le putem vedea şi astăzi, fiind martori ai evoluţiei acestui spaţiu în care lucra şi trăia.

Deoarece Brâncuşi a avut legături strânse cu colegii artiști, în expoziție au fost expuse lucrări ale artiștilor – Amedeo Modigliani, Marcel Duchamp, Isamu Noguchi.

Expoziţia “Brancusi: Carving the Essence” a fost deschisă la Muzeul de Artă Artizon din Tokyo, în perioada 30 martie – 7 iulie 2024.

Au fost expuse sculpturile:

Orgoliu, 1905, bronz, Muzeul Hikaru

Supliciu, 1907, bronz, Institutul de Artă din Chicago

Copil dormind, 1907, bronz, Muzeul Municipal de Artă din Toyota

Sărutul, 1907-1910, ipsos, Muzeul Artizon

Muza adormită, 1910-1911, ipsos, Muzeul de Artă Nakanoshima din Osaka

Principesa X, 1915–1916, bronz șlefuit, Brancusi Estate

Primul țipăt, 1917, bronz, Muzeul de Artă din Nagoya

Muza, 1918, bronz șlefuit, Brancusi Estate

Noul-născut, 1920, bronz șlefuit, Brancusi Estate

Cap, 1920, bronz șlefuit, Brancusi Estate

Tors de tânără, 1922, bronz șlefuit, Brancusi Estate

Muza adormită II, 1923, bronz șlefuit, colecție particulară

Cocoșul, 1924, bronz, Muzeul Municipal de Artă din Toyota

Tors de tânăr, 1924, bronz șlefuit, Brancusi Estate

Tors de tânăr II, 1924, bronz, Muzeul Municipal de Artă din Toyota

Domnișoara Pogany II, 1925, bronz șlefuit, Muzeul Artizon

Peștele, 1924-1926, bronz șlefuit, Brancusi Estate

Leda, 1926, bronz șlefuit, Brancusi Estate

Pasărea în văzduh, 1926, bronz, Muzeul de Artă din Yokohama

Tânără sofisticată (Portretul lui Nancy Cunard), 1928-1932, bronz șlefuit, Brancusi Estate

sursa foto: Artizon Museum