Coregrafii celebre semnate de Yuri Possokhov, Jiři Kylián si Sir Frederick Ashton in premiera la Opera Nationala Bucuresti

Prim-balerina Alina Cojocaru danseaza din nou la Bucuresti


Trei lucrari coregrafice reprezentative care poarta semnaturile unora dintre cei mai importanti creatori ai zilelor noastre sunt prezentate in premiera nationala in data de 25 aprilie, ora 19.00, la Opera Nationala Bucuresti.

Classical Symphony in coregrafia luiYuri Possokhov, Petite Mort in coregrafia lui Jiři Kylián si Marguerite and Armand, in viziunea lui Sir Frederick Ashton sunt unite in cadrul unui triptic extraordinar de balet care investigheaza prin mijloace inovative de expresie corporala posibilitatea de a reda simbolic trairi individuale si relatii interumane general valabile. Fiecare dintre cele trei lucrari prezentate in cadrul acestui spectacol reprezinta o adevarata provocare pentru membrii Companiei de Balet a Operei Nationale Bucuresti, o companie specializata in dans clasic, balerinii experimentand cu aceasta ocazie noi stiluri coregrafice care imbina elemente de dans clasic cu cele ale dansului contemporan.

Classical Symphony, in coregrafia lui Yuri Possokhov, a avut premiera in anul 2010 la San Francisco Ballet, spectacolul fiind ulterior preluat de mai multe companii de prestigiu din lume, printre care Bolshoi Theatre din Moscova, Atlanta Ballet si Cincinnati Ballet. Lucrarea prezinta o lume imaginara, cu personaje magice care ilustreaza relatii interumane intr-un spatiu descris ca un vis prin lumina si culoare.
Acesta este unul dintre acele spectacole de balet care tine publicul in tensiune pana la ultima nota muzicala. Este plin de virtuozitate, cu miscari contrastante: in timp ce partea de sus a corpului este plina de fluiditate, exactitatea miscarii picioarelor debordeaza de energie. Pentru mine acest balet reprezinta o noua provocare si o noua oportunitate de a incerca un alt stil.
Cristina Dijmaru – prim-solista, despre Classical Symphony.

Este un balet foarte greu din punct de vedere tehnic, de asemenea este foarte rapid de aceea la inceput ne-a fost greu sa tinem ritmul. Este diferit ca stil, desi pleaca de la clasic, are miscari care duc spre dans contemporan, mai ales in ceea ce priveste bratele si ofera o libertate de miscare pe care nu o avem in baletul clasic.
Bianca Fota – prim balerina , despre Classical Symphony

Sunt multe referinte pentru zbor deoarece lucrarea ofera sansa balerinului de a efectua salturi inalte, ceea ce pe mine ma avantajeaza. Este o provocare.
Barnaby Bishop – solist, despre Classical Symphony

Petite Mort, in coregrafia lui Jiří Kylián, a avut premiera in anul 1991 in cadrul Festivalului de la Szalsburg, la implinirea a doua secole de la moartea compozitorului Wolfgang Amadeus Mozart. Pentru aceasta lucrare el a ales doua fragmente din cele mai frumoase si mai cunoscute concerte pentru pian si orchestra ale lui W.A.Mozart, Concertul nr. 23 pentru pian si orchestra in La major, K488 – Adagio si Concertul nr. 21 pentru pian si orchestra in Do major, K 467 – Andante, alaturandu-le stilului sau coregrafic in cadrul unui spectacol fascinant de dans contemporan caracterizat prin miscari surprinzatoare, imagini sugestive si forta interpretativa.

Este pentru noi o experienta unica, un stil de dans pe care avem mai rar ocazia sa-l practicam, o coregrafie intensa care pe mine m-a pregatit, care ma ajuta sa ma exprim foarte bine. Este un balet foarte bine structurat. Toate coregrafiile lui Kylián sunt unice in felul lor, reprezinta un stil pe care nu il regasesti in alta parte.
Bianca Stoicheciu – solista, despre Petite Mort

Pentru mine aceasta experienta este un vis devenit realitate. Cunosteam lucrarea si o privesc cu umire si admiratie pentru ca mi se pare ca in ea s-au intalnit doua genii, compozitorul, Wolfgang Amadeus Mozart si coregraful, Jiří Kylián. Daca in „Falling Angels” , o alta lucrare semnata Kylián in care am dansat totul se baza pe ritm, aici totul este poezie. Totul pluteste si se contruieste foarte usor de aceea este extraordinar.
Marina Minoiu-prim-solista, despre Petite Mort

Jiří Kylián este un coregraf genial, imi plac foarte mult toate coregrafiile lui. Este o provocare pentru noi sa abordam un alt stil decat cel clasic, mai ales ca la ultima lucrare a lui Kylián de la Bucuresti baietii n-au avut prilejul de a dansa, asa ca am asteptat acest moment cu nerabdare. Este un balet dificil de dansat. Trebuie sa fim intr-un sincron perfect, neavand in acel moment, cand folosim floretele, un fond muzical. Trebuie sa ne sincronizam in functie de respiratia fiecaruia.
Bogdan Canila – prim-solist, despre Petite Mort

Marguerite and Armand, lucrare coregrafica ce poarta semnatura lui lui Sir Frederick Ashton, a fost creata in anul 1963 special pentru cuplul de dansatori Margot Fonteyne – Rudolf Nurieev. Realizat in stil neoclasic si caracterizat prin inovatii subtile in ceea ce priveste miscarile dansatorilor, baletul are drept sursa principala de inspiratie de romanul si piesa de teatru Dama cu camelii de Alexandre Dumas-fiul si reproduce tragica relatie sentimentala dintre o celebra curtezana a Parisului si un tanar a carui familie incearca sa-l indeparteze de femeia iubita.
Cu ocazia premierei de la Bucuresti, prim-balerina Alina Cojocaru va fi prezenta din nou pe scena Operei Nationale Bucuresti dansand pentru prima data in aceasta lucrare creata de Sir Frederick Ashton.

Gasesc acest personaj de-a dreptul fascinant. Am facut o documentare in legatura cu rolul si de unde provine aceasta poveste, viata Margueritei Gautier, si am cercetat legatura dintre ea si Marie Duplessis. Faptul ca aceasta poveste este inspirata de o serie de intamplari adevarate m-a fascinat,m-a facut sa caut in continuare si sa descopar mai departe cine este Marguerite Gautier. Cred ca este mai interesant de aflat cine este acest personaj inainte de a aparea pe scena, cum a devenit curtezana, cum a devenit o femeie atat de importanta, cum s-a autoeducat, cum viata grea prin care a trecut si pe care ceilalti n-o cunosc ii da o alura aparte. Este interesant de aflat cum a ajuns Marguerite Gautier sa fie admirata de cei mai de seama barbati ai societatii – artisti, muzicieni, oameni bogati, nobili. Pentru mine, cea mai mare provocare este de a reda aceasta alura, a femeii care si-a descoperit sau si-a creat o anumita putere asupra barbatilor.
Alina Cojocaru – prim-balerina, despre Petite Mort

Pentru mine acest spectacol a insemnat un imbold de a ma repune in forma, dar si prilejul de a dansa un rol pe care mi l-am dorit de foarte, foarte mult timp. Nu este un rol foarte solicitant, a fost creat pentru o balerina care la vremea aceea era destul de in varsta pentru dans, pentru Margot Fonteyn. Nu este foarte dificil din punct de vedere tehnic, dar are nevoie de o interpretare deosebita. Spectacolul este construit pe dinamica relatiei dintre Marguerite si Armand, dintre acestia si Tatal, Duce si restul barbatilor de pe scena. Ca femeie, intelegi foarte bine drama pe care ea o traieste si cred ca este o piatra de incercare din punct de vedere interpretativ.
Corina Dumitrescu – prim-balerina, despre Petite Mort

Visez la acest rol de multa vreme, inca de cand eram la Baletul Regal din Londra, sunt indragostit de poveste, de coregrafie, de muzica. Este un balet dificil, este o provocare din punct de vedere tehnic, trebuie sa respecti fiecare pas si sa redai credibil povestea.
Dawid Trzensimiech – prim balerin, despre Petite Mort