PLEDOARIE PENTRU PALARIE

Conferinta si expozitie

Teatrul National „I. L. Caragiale” va invita in foaierul Salii Atelier, timp de doua saptamani (8 – 22 februarie) sa descoperiti spectaculoasa colectie de costume si palarii a Adinei Nanu, critic si istoric de arta, autoare a unei cunoscute carti de istorie a costumului universal. Expozitia se va deschide cu ocazia conferintei sustinute de Adina Nanu pe 8 februarie, de la ora 11:00, la Sala Atelier.

Colectia Adinei Nanu cuprinde cateva sute de costume care au apartinut familiei sale sau prietenilor donatori, de la rochii de zi si de seara, palarii, costume masculine, accesorii, obiecte decorative sau de mobilier din budoarul doamnelor din la Belle Époque, din perioada interbelica si pana la costume din zilele noastre.
Atat conferinta, cat si expozitia sunt o pledoarie pentru stil si frumos si promoveaza rafinamentul estetic, bunul gust si eleganta vremurilor apuse. Punand accentul pe rolul palariilor in vestimentatia doamnelor de altadata, Adina Nanu va arata ca palaria nu reprezinta un simplu accesoriu, ci este un indicator definitoriu al profilului social, psihologic si cultural al celui care o poarta. Conferinta si expozitia se adreseaza nu numai celor interesati de istoria costumului, dar si scenografilor, creatorilor de moda si tuturor iubitorilor de frumos. Speram ca dupa participarea la conferinta si vizionarea expozitiei, publicul TNB va exclama „Chapeau bas!”

Despre Adina Nanu


Critic si istoric de arta. Intre 1945-1950, a urmat, in paralel, Institutul de Arte Plastice din Bucuresti si Facultatea de litere. Intre 1947-1950, a frecventat cursurile Facultatii de medicina, pentru documentare de anatomie. In 1977 a obtinut doctoratul in istoria artei cu o teza asupra costumului bucurestean in secolul al XIX-lea.

Repartizata ca asistent la Muzeul National de Arta din Bucuresti, a lucrat intre 1950 – 1954 la Galeriile de arta universala si romaneasca. Din 1950, a fost chemata si la catedra de Istoria Artei din Institutul de Arte Plastice, unde a ramas pana la pensionare, ca asistent, apoi ca lector din 1954 si conferentiar din 1968. Ca si colegii sai, Eugen Schileru si Ion Frunzetti, a iesit la pensie cu acest grad in 1987, titlul de profesor nefiind acordat de Ministerul Invatamantului in ultimii ani inainte de 1989 decat unor privilegiati politic. A predat cursuri de istoria artei universale, cursuri speciale de istoria picturii, a sculpturii si artelor decorative si primele cursuri de istoria si teoria costumului din Romania, la sectia de Scenografie, apoi si la sectia de Creatie vestimentara-moda, la a carei infiintare a participat. Ca urmare, a publicat prima istorie a costumului universal in limba romana, Arta, Stil, Costum, in 1976.

Din 1994 preda la UNATC Bucuresti cursuri de Educatie vizuala si de Stiluri in costum si decor, in primii ani pentru catedra de Regie de teatru, apoi si pentru nou infiintata sectie de Scenografie, dar si pentru Coregrafie. Pentru studentii UNATC a publicat Arta pe om (2001) si VEZI? Comunicarea prin imagine (2002) si a rescris si amplificat Arta, Stil, Costum (editia II-a, 2008).

Din 1975 este membra INSEA – International Society for Education through Art (UNESCO), iar dupa 1990 initiator si presedinte al filialei din Romania.

Membra a Uniunii Artistilor Plastici din Romania de la infiintarea acesteia, din 1950. A expus desene si sculpturi in cinci expozitii colective ale UAP si intr-o expozitie personala la galeria „Galateea” in 2008.

Autoarea, despre eveniment

”Colectia s-a format de la sine, ca urmare a interesului si respectului meu pentru obiectele lucrate cu talent si pricepere pe care le-am gasit in casa si le-am pastrat, nu le-am aruncat, cum face tineretul de azi. La inceput ne-am jucat cu palariile si hainele bunicilor, impreuna cu parintii, apoi cu copiii mei, apoi le-am folosit ca material didactic pentru cursurile de istoria artei si arta costumului pe care le-am sustinut. Rudele si prietenii au gasit si ei prin dulapuri palarii si rochii demodate, fracuri sau smokinguri care nu mai foloseau la nimic, dar ocupau loc si ni le-au daruit. Eu am cumparat doar manechinele si cateva piese disparate, verigi care lipseau din lantul unor demonstratii. Si azi, prietenii prietenilor vin sa completeze expunerea cu amintiri pretioase. Mie imi revine placerea de a studia fiecare palarie sau guleras pentru a-i afla originea, stilul si moda din care fac parte si a le gasi locul in expunere pentru ca sa se potriveasca in compozitia de ansamblu a incaperii, care trebuie sa reconstituie atmosfera si parfumul fiecarei epoci. Printre altele, am plasat ici si acolo sticlute de parfum, de la paciuliile secolului al XIX-lea, la Chanel 5 a lui Coco Chanel si mai departe. Din pricina acestor continue schimbari, nici una din cele 15 expozitii pe care le-am organizat pana acum nu a semanat cu celelalte, de la prima din Muzeul Colectiilor din 1997, la urmatoarele de la Muzeul National de Arta, Muzeul de Istorie, Palatul Cotroceni, Peles sau Muzeul Costumului de la Venetia.”
Carti publicate de Adina Nanu (selectiv): Pictorul Gh. Tattarescu (1955), Albrecht Dürer (1957), Theodor Pallady (1963), Pe scurt despre sculptura (1966), Pictorul Octav Angheluta (1967), Pictorul Sabin Popp (1968), Antonello da Messina (1969), Sculptorul A. Bourdelle (1971), Lucas Cranach cel Batran (1972), Pe urmele lui Dürer (1976), Arta, Stil, Costum (1976, versiunea engleza in 1981), Sculptorul Donatello (1980), Sculptorul I. Gr. Popovici (1984), Ion Lucian Murnu (in colaborare cu Doina Mandru – 1986), Barbatul si Moda (2009).
Distinctii: Ordinul „Serviciu Credincios”- comandor, Uniunea Artistilor Plastici (2000), Diploma de Onoare a Universitatii de Arta Teatrala si Cinematografica (2002), Profesor Honoris Causa, Universitatea Nationala de Arte (2008)