
ANDREI TUDORAN (RO)
Maestrul și Margareta 1
ulei pe pânză, 90 x 120 cm, 2024
Maestrul și Margareta 2
ulei pe pânză, 100 x 70 cm, 2024
„La un birou imens, cu o călimară masivă în mijloc, stătea un costum gol pe dinăuntru, iar un condei cu peniță uscată și fără cerneală scria pe hârtie. Costumul avea cravată, vârful unui condei ieșea din buzunarul pieptului, dar deasupra gulerului nu era niciun gât sau cap, și nici mâinile nu se vedeau ieșind din mâneci. (…)” – fragment din Maestrul și Margareta, Mihail Bulgakov
Inspirat de un pasaj suprarealist din Maestrul și Margareta, artistul revede o amintire nu a intrigii romanului, ci a unei imagini persistente: un costum fără cap care scrie cu un condei uscat. Această fotografie mentală, desprinsă mult timp de narațiune, catalizează o serie de picturi ce explorează memoria, metafora și atmosfera vizuală.
În prima lucrare, călimara este înlocuită de o pisică neagră supradimensionată — o figură simbolică și spectrală, recurentă în roman, reimaginată aici ca o prezență cosmică. În loc să ilustreze textul, artistul construiește o scenă liniștită și bântuitoare, care reflectă starea unei imagini amintite. Rezultatul este un realism poetic, în care pictura devine nu documentare, ci arhitectură emoțională — întinzând timpul, modelând spațiul și dilatând percepția.

Maestrul și Margareta 2, deși finalizată mai devreme, continuă acest fir narativ. Pisica neagră se transformă în Cozonac, animalul de companie al familiei, așezat într-o grădină heterotopică. Chiaroscuro-ul neon verde evocă atât pe Caravaggio, cât și lumina digitală — îmbinând referințe istorice cu o strălucire contemporană, atemporală. O singură floare apare în ambele compoziții, marcând subtil o prezență feminină și o continuitate emoțională.
Aceste lucrări marchează o schimbare în practica artistului — de la povestire către atmosferă, de la fidelitate la ficțiune, către un mod metafizic de a privi. Prin pictură, memoria devine imagine, iar imaginea devine un spațiu în care putem locui.
Andrei Tudoran (n. 1987, Slatina) este un pictor român și lector la Departamentul de Pictură al Universității Naționale de Arte din București, unde și-a finalizat studiile de licență, master și doctorat. A studiat, de asemenea, ca bursier Erasmus la Academia de Arte Frumoase din Poznań, Polonia.
Lucrând aproape exclusiv în pictura figurativă, Tudoran explorează memoria, arhiva și paradoxurile vizuale ale identității contemporane. Practica sa investighează tensiunea dintre limbajul pictural tradițional și iconografia digitală, cultivând adesea atmosfere melancolice sau ambigue, în care prezența și absența coexistă.
Expoziții personale notabile includ True Blue Will Never Stain (2023), Faking Perfection (2021) și Out of Memory (2019), toate la AnnArt Gallery, București. În 2024, a fost premiat cu Premiul I de către Fundația Art Mouvements pentru desen contemporan.
Lucrările sale au fost, de asemenea, prezentate în expoziții de grup precum Bucharest Biennale 11 (2024), Contemporary Drawing in Romania (Galeria Scemtovici & Benowitz, 2024), Supermarket Art Fair (Stockholm, 2022), Art Market Budapest (2021) și Transformation la Muzeul Național de Artă al României (2020).
Tudoran locuiește și lucrează în București.