ANAÏS TOUCHOT (FR) – Caress Bar

ANAÏS TOUCHOT (FR)
Caress Bar
instalație interactivă, 2025

Într-un garaj slab luminat se desfășoară o scenă neașteptată: un Caress Bar pentru pisici, unde oameni și feline participă la o performanță lentă, ce estompează granițele dintre roluri — între servire și plăcere. Lucrarea marchează o continuare a practicii instalațiilor interactive realizate de Anaïs Touchot și a colaborării noastre de lungă durată, începută în 2019 cu Perdue Chatte la Sandwich.

Anaïs construiește spații care resping finisajul și permanența. Lucrează cu materiale recuperate, încărcate de propriile lor istorii, și asamblează medii ghidate de interesul pentru economii informale și texturi locale. Practica sa prinde adesea viață în spații publice sau semi-publice, atrăgând privitori curioși — chiar și în timpul procesului de lucru. Nu este neobișnuit ca Anaïs să creeze în proximitatea străzii, lăsând ca dinamica socială a locului să se infiltreze în lucrare.

Instalațiile sale, deși adesea efemere, nu sunt despre obiect, ci despre moment. Ele invită la atingere, participare, zăbovire — fie că te întinzi într-o sală de sport improvizată, fie că te relaxezi într-o zonă bizară dedicată repaosului. Caress Bar continuă această atitudine: un spațiu seducător, ușor straniu, unde rolurile se inversează, gesturile sunt reciproce, iar intimitatea se desfășoară în termeni neobișnuiți. Nu este vorba despre drăgălășenie — ci despre prezență, absurd și puterea tăcută a faptului de a fi văzut (sau mângâiat) în propriii tăi termeni.

Anaïs Touchot
Născută în 1987. Trăiește și lucrează în Brest. Anaïs Touchot abordează limbajul ca material artistic. Ni se adresează direct, oferindu-ne „servicii” prin afișe și slogane care joacă ironic pe injoncțiunile capitalismului legate de bunăstare și împlinire personală. Arta ei revendică activismul amator și denunță presiunea asupra performanței, productivității și succesului — poveri care apasă atât asupra artistului, cât și asupra lumii.

Lucrările sale sunt întotdeauna concepute împreună cu participanții, protejându-le astfel de mecanismele și jargonul lumii artei, care pretind că pot stabili legitimitatea și valoarea unei lucrări.

Printre cele mai recente proiecte se numără performance-uri și instalații imersive prezentate la: La Galerie art & essai, Rennes (2025), La Galerie des territoires partagés, Marsilia (2024), Palais de Tokyo, Paris (2023), Le Phakt, Rennes (2022).

A fost artistă în rezidență la artistes en résidence, Clermont-Ferrand (2023–2024), Greylight, Heerlen, Țările de Jos (2021), și Le Parc Saint-Léger, Pougues-les-Eaux (2019).