Venetia opulenta, extatica sau frenetica pana la decadenta, singulara in teatralitate, ludica prin excelenta, s-a invaluit intotdeauna in paradoxuri: s-a apropiat atat de mult de cultura dumnezeirii precum a stat aproape de pacat, de ispitele stralucitoare ale puterii si de avutie.
Mirifica in propria geografie si arhitectura urbanistica, Venetia s-a infiltrat in esenta mastilor cu identitati interschimbabile, fara insa a-si pierde identitatea.
Republica Serenissima a jucat intotdeauna jocul fascinant si dominator al elitelor, precum s-a dedat misticii populare a contopirii cu traditia MASTII dezlantuite in veselia carnavalului stradal.
Niciun oras din lume nu cunoaste bucuria galagioasa si placerea infruptarii teatrale asa cum o fac locuitorii din Veneto.
Nu e de mirare ca toata gloria venetiana sta in titanii care au construit-o, in spectacolul artelor, al arhitecturii, al turismului, al omului simplu sau al micului negot de taraba.
Nu e intamplator ca starea de carnaval, cu reverberatii pagane si justificari crestine, isi are sensul suprem in decorul splendid al lagunei. Si nu e intamplator faptul ca aici, Commedia dell’ arte si-a atins apogeul de expresie, revarsandu-se colorata, spumoasa si libera printre canale si gondole, devenind forma de divertisment social cea mai savuroasa si autocreatoare din Italia.
Nici nu e un miracol ca aici s-a nascut si a creat Carlo Goldoni, parintele si reformatorul teatrului comic italian din perioada de inflorire a iluminismului.
CARLO GOLDONI – 1707 – 1793
In perioada lui Goldoni, Republica Serenissima isi multumea, inca, locuitorii, cu o bunastare proverbiala. In oras, balurilor si carnavalurilor populare, li se alaturau nu mai putin de sapte teatre pentru reprezentatii profesioniste. Renasterea italiana, atat de bogat reprezentata in domeniul artelor plastice, se diversifica acum in plan muzical, literar si stiintific.
Receptiv la idealurile iluminate ale epocii sale, bun cunoscator al psihologiei umane, inspirandu-se din natura reala a constructiei omului, Carlo Goldoni este primul poet al vietii poporului, al vietii strazii. Creatiile sale populare, prin optica umanista care le-a generat, sunt simple dar nu simpliste. Caracterele si subiectele sale sunt imprumutate din lumea venetiana. Sensibilitatea, prospetimea pieselor sale de teatru se datoreaza unui optimism funciar specific locului si unei robusteti morale cu care Goldoni isi inzestreaza personajele.
De la Boccaccio incoace, nimeni in Italia n-a incercat sa corecteze vietile oamenilor cu un ras mai cristalin si mai rational decat al lui Goldoni. GEORGE CALINESCU
Goldoni nu se departeaza de conventia teatrala si nici de personajele Commediei dell’arte. Arlechino, Colombina, Pantalone, Dottore, Brighella, Bisognoso… continua sa existe, dar ele primesc nume, caractere bogate si situatii variate. Accentuinad si diversificand individualitatile, dinamizand scenele si complicand intriga, Carlo Goldoni creaza adevarata reforma a comediei. Tot el este primul care aduce pe scena, cu vadita simpatie si buna cunoastere, pe cei de jos: basso popolo.
Strigatele raspicate ale oamenilor care se bucura sau se sfadesc, certurile lor, bruschetea, bonomia, veselia, manierele lor libere, totul este redat intr-un mod magistral. Autorul merita cele mai mari elogii pentru acest tablou de un realism profund. JOHANN WOLFGANG VON GOETHE
Intr-un stil firesc si simplu, Goldoni pune oamenii sa-si pescuiasca substanta in marea larga a naturii”, „ca sa nu ne indepartam de adevar”, dupa cum el insusi se explica.
Teatrul e aparenta de viata in care oamenii se regasesc transfigurati pe scena, cu uratul, dar mai ales, cu frumosul, cu zbuciumul si cu zborul spre inalt.
Lumea persoanjelor lui Goldoni este o piata imensa; oamenii vorbesc in dialect, cu rapiditate si cu gesturi ametitoare, in cel mai pur stil italian. Iar ritmul este debordant. In aceasta lume agitata, cu probleme cotidiene marunte, cu griji pentru relatii si pentru traiul de zi cu zi, isi fac loc toate categoriile sociale: de la nobilii marunti pana la marea burghezie, de la micii meseriasi, pescari si gondolieri pana la agricultorii de traditie. Este o lume in culori stralucitoare si pitoresti, animata de buna dispozitie si cumsecadenie generala, exact asa cum este si laguna venetiana pe care o reflecta atat de bine. Pentru ca fondul caracterului natiunii este veselia.
Daca ajungeti la Venetia, popositi si la Casa memoriala Carlo Goldoni. Desi locul pare incastrat in secole de istorie, veti pluti intr-o atmosfera bogata si va veti incarca cu energia ludica vioaie de care aveti nevoie!
Opera exuberanta, colorata, sanatos populara, plina de observatie, lipsita de fior metafizic, a lui Carlo Goldoni, este fidela caracterului natiunii, care este vesel. GEORGE CALINESCU
OPERA LUI CARLO GOLDONI :
GONDOLIERUL VENETIAN
AMALASUNTA
BELISARIO
GRISELDA
ROSMONDA
SLUGA LA DOI STAPANI
VADUVA ISTEATA
CAFENEAUA
METRESA HANULUI
FEMEILE GELOASE
HANGITA
BADARANII
ELIXIRUL
CASA NOUA
GALCEVILE DIN CHIOGGIA
COMEDIANTII
URSUZUL BINEFACATOR
FATA CINSTITA
MINCINOSUL
MEMORII FOLOSITOARE ISTORIEI VIETII SALE SI A TEATRULUI SAU
PATIMA VILEGIATURII
FAMILIA ANTICARULUI
BOLNAVA PREFACUTA
EVANTAIUL
FEMEILE TAFNOASE
PIATETA
DOI GEMENI VENETIENI
FLECARELILE FEMEILOR
INTOARCEREA DIN VILEGIATURA
IMPOSTORUL
PERIPETIILE VILEGIATURII
FEMEIA CURIOASA
SCENARIU SI REGIA : CORINA VOICU
OPERATOR : ALEX ANDRIES
CORINA VOICU
ASISTENTA TEHNICA: IONEL STANCIU
FOTO : CORINA VOICU
YOUTUBE
EDITOR IMAGINE: STANISLAV PESCU
REALIZATOR: CORINA VOICU