Vernisaj 4 aprilie 2015, ora 15
Expozitia poate fi vizitata in perioada 4 aprilie – 4 mai 2015
Improvizatii de demult – doi multumult – Calin Torsan (fluiere) si Juan Carlos Negretti (percutie) – in acord cu lucrarile Eugeniei Pop.
Mitologii universale si personale sunt reprezentate in compozitiile rondbos si in basoreliefurile din portelan sau teracota. Eugenia Pop ilustra Cosmogonii, configura Arhetipuri, contura personaje – Om-pom, sau aborda diverse teme simbolice asemeni Muzicii vietii in spirala, Hranei, Calatoriei. Lucrarile ei se revendica unui eclectism cultural intesat cu povesti – broasca magica, bufo bufo, din arealul Evului Mediu european; sarpele de lumina, ouroboros, din mitologia indoeuropeana si azteca; legendarul balaur mioritic, Solomat; Areopagul din mitologia greaca sau minoicul labirint.
Fiecare personaj ilustrat de Eugenia Pop se dezvolta dintr-o forma primara supusa diferitelor metamorfozari in parcursul spiritual. Pornind de la teza conform careia lumea spirituala suprasensibila nu poate fi cunoscuta decat printr-o cercetare spiritual-stiintifica, compozitiile ceramistei inglobeaza diferite valente antropozofice.
Un modelaj spontan al formei apropie lucrarile Eugeniei Pop de ludicitatea desenului unor Paul Klee, Joan Miró sau Jean Dubuffet – artistii copii, cum ea insasi ii denumea. Figurine expresiv-sincretice sunt accentuate pe alocuri cu linii cromatice indraznete. Ritmuri geometrice, vegetale, animaliere, antropomorfe decoreaza suprafata materialului ceramic.
Expozitia retrospectiva de la Palatele Brancovenesti aduce in atentia publicului acele mari teme care au constituit o preocupare continua pentru ceramista clujeana. Trecute prin filtrul filozofiei lui Rudolf Steiner, teme ca semnele vietii, dealul, samanta, sfera, stela funerara, oglindirile, norii, melcul etc capata diferite reprezentari vizuale.
Eugenia Pop (nascuta in 1945 la Cugir, trecuta la cele vesnice in 2012) a absolvit in 1971 cursurile sectiei de ceramica, Institutul de Arte Vizuale Ion Andreescu, Cluj Napoca. A fost o prezenta activa, participand la Saloanele de arte decorative precum si la numeroase expozitii ceramice internationale de la Vallauris (Franta, 1982), Erfurt (Germania, 1982), Faenza (Italia, 1987), Perugia (Italia, 1988), Aveiro (Portugalia, 1991), Flagstaf (Arizona, USA, 1993), Mino (Japonia, 1995). A participat la simpozioane nationale si internationale – la Studioul International de Ceramica de la Kecskemet, Ungaria (2002). De-a lungul timpului a obtinut diferite distinctii: Premiul I la Bienala Internationala de Ceramica Artistica, Aveiro, Portugalia; Mentiune la Mino, Japonia; premiul pentru arta decorativa la Salonul National de Arta si Medalia Meritul Cultural gradul II. Lucrarile ei se afla in colectii de stat si particulare din Romania, Franta, Germania, Portugalia, SUA si Japonia.
In simbolistica Eugeniei Pop, semnul ilustreaza eternitatea.
Pentru a fi in spiritul sintagmelor cu care Eugenia Pop isi intitula lucrarile, am considerat potrivit a relua un titlu care denumea performance-ul sustinut in 1994, la Cluj-Napoca – Habitat cu semne.
Raluca Baloiu, curator