Treptele din fata Bibliotecii Nationale a Romaniei vor fi, timp de doua saptamani, un loc al metamorfozei. Artistul plastic Valeriu Schiau aduce in fata publicului o instalatie vizuala impresionanta, menita sa faciliteze transferul intr-un context simbolic in care dispar treptele sociale. Lucrarea este intitulata Covorul rosu si va fi inaugurata vineri, 28 septembrie 2018, ora 18:00, cu sprijinul Fildas Art, prin Programul Catena pentru Arta.
Este un manifest estetic social-contemporan, care propune o reconstructie a mecanismelor antropologice ale adulatiei si o reconsiderare a principiilor fundamentale ale libertatii. Covorul rosu demoleaza granitele dintre cele doua lumi – a celor care pasesc si a celor care privesc – , reprezentand o reflexie de inversare sociala. Covorul rosu este, de fapt, o invitatie catre cei care privesc sa paseasca. Covorul rosu devine astfel un loc al metamorfozei, explica autorul.
Miza artistului este sa implice, sa provoace o schimbare de perspectiva, sa reconfigureze perceptia. La nivel conceptual, el opteaza pentru o transfigurare a structurii textile a covorului, intr-o instalatie compusa dintr-o multime de oameni la o scara miniaturala. Sunt, practic, 600 de figurine umane, de 11,5 x 6,5 x 2,5 cm, dispuse unele langa altele, pe noua trepte, pe o latime de patru metri. Statuetele sunt realizate cu multa meticulozitate din ipsos sintetic – toate colorate in acel rosu hipnotizant asternut la picioarele VIP-urilor.
Valeriu Schiau, pe scurt
Nascut in Republica Moldova in 1969, Valeriu Schiau a studiat la Scoala Republicana de Pictura pentru copii Alexei Sciusev, astazi Liceul de Arte Igor Vieru. Si-a continuat studiile la Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti, oras in care s-a stabilit si isi exploreaza potentialul creator de peste mai bine de un deceniu.
Activitatea sa artistica este, in general, reprezentativa pentru intersectia dintre cultura si istoria traumatica sovietica, postcomunism si modernitate. Valeriu Schiau nu este un artist confortabil. El investigheaza suferinta, a carei exorcizare e transformata intr-un pattern ritualic, pe care il reia, invariabil, in fiecare lucrare.
Toata arta mea s-a declansat odata cu multe probleme personale. Nu fac decat sa scot din mine acele probleme, sa le transpun in niste forme. Sunt probleme pe care si alti oameni le simt. Prin intermediul artei, ne conectam astfel unii cu altii, si parca povara problemelor nu mai pare asa de greu de suportat, marturiseste artistul, referindu-se la discursul sau artistic.
Visul, Confesiuni, Ziua Victoriei sunt doar cateva dintre cele mai reprezentative proiecte pe care le-a semnat in ultima vreme.