In expozitia de la Bucuresti, “Umbre si lumini in pictura franceza”, vizitatorii au avut posibilitatea de a admira, alaturi de minunatele colectii ale Muzeului de Arta al Romaniei, o selectie semnificativa de capodopere imprumutate de marile muzee franceze, reunite pentru a pune in evidenta gustul pentru jocul de umbre si lumini, artificiale sau naturale, care constituie una dintre trasaturile constante ale picturii franceze.
In expozitia de la Bucuresti a putut fi vazut tabloul “Sfantul Sebastian ingrijit de Irina”, pictat de Georges de La Tour catre 1649 si gazduit, in prezent, de Muzeul Luvru din Paris. Un stil personal si o maniera de lucru care evidentiaza luminile si umbrele, mai ales, in scenele nocturne il fac pe Georges de La Tour sa ocupe un loc insemnat in ansamblul artelor din secolul al XVII-lea. Majoritatea tablourilor sale “nocturne”, unde simplificarea volumelor capata note spectaculoase, dateaza dupa anul 1630.
Un alt tablou adus la Bucuresti in expozitia “Umbre si lumini” a fost “Alegoria Virtutii” pictat de catre Simon Vouet in jurul anului 1634. Tabloul face parte dintr-o serie de lucrari mitologice realizate pentru castelul din Saint-Germain-en-Laye, aflat in proprietatea regelului Frantei.
Tabloul “Sfantul Ioan botezand poporul” este unul dintre acele tablouri ale lui Nicolas Poussin care au ca subiect scene religioase, biblice. In aceasta lucrare, Sfantul Ioan boteaza multimile de oameni intr-un peisaj ideal, incadrat de o parte si de alta de cate un trunchi de copac. Invesmantati in costume antice, discipolii sunt asezati disciplinat intr-o friza echilibrata. Pentru Poussin exista o stransa legatura intre lucrarile cu subiect preluat din religie si traditia ordinii, claritatii si armoniei, asociata cu arta Greciei si Romei antice.