Sintetizari, transfigurari, impietriri! descoperiti-le in picturile realizate de patru artiste - Mariana Constantinescu, Elena Dragulelei, Marinella Dumitrescu si Cornelia Gherlan, reunite in expozitia intitulata sugestiv „Piatra-n patru”. Expozitia a putut fi vizitata la Galeria Caminul Artei in perioada 23 iunie - 5 iulie 2022.
"Patru pictorițe, cu personalitate și viziune bine conturate, patru individualități artistice au reușit să construiască un întreg, să dea sens conceptului de unitate în diversitate. Ele aparțin, cel puțin formal, curentului contemporan numit gestualism abstract deși fiecare dintre ele, după ce se apropie suficient de acest stil, reușește să și păstreze o anumită distanță față de el.
Mariana Constantinescu, absolventă a Universității Ovidius din Constanța, realizează compoziții plasate pe o linie subtilă de demarcație între figurativ și abstract pentru că motivele abordate în lucrările ei sunt preluate din natură, transfigurate, esențializate și resemnificate. Astfel, „personajul principal” al lucrărilor semnate de Mariana Constantinescu pare să fie însăși pata de culoare, așternută în căutate și rafinate acorduri cromatice. Culorile teroase amintesc de pământul roșiatic al Dobrogei, caolinul din care s-a născut o adevărată tradiție a ceramicii culte în această zonă a României. Pictoriță a unui abstracționism sintetic, Mariana Constantinescu a expus lucrări ce fac parte din cel puțin două serii de căutări plastice, antitetice dar complementare, în același timp: compozițiile în alb-negru sau alb-negru cu tonuri de violet inserat ca potențiator al contrastului alb-negru, pe de o parte, și compozițiile pictate în culori calde, evocatoare ale străvechiului tărâm dobrogean, pe de altă parte.
Elena Drăgulelei, absolventă de grafică a Academiei Naționale de Arte din București, convertită în mod evident la pictură, este atrasă de tehnicile mixte, inclusive de cele digitale, iar în paralel cu pictura realizează și ilustrație de carte.
Abstracționismul Elenei Drăgulelei ar putea fi considerat unul de factură structurantă, capabil adică să alcătuiască structuri vizuale de o mare complexitate. Grupate în serii, lucrările expuse sunt compoziții echilibrate și riguros gândite, dezvăluind o artistă cerebrală și sensibilă în egală măsură. Motivele par a fi preluate din universul mineral și din cel vegetal. O trăsătură distinctivă a picturii sale o reprezintă utilizarea petelor mari de culoare, bordurate cu linii fine, ce creează un fel de „rețea” aptă să pontențeze ceea ce ar putea fi numit „miezul” compozițiilor.
Elena Drăgulelei se folosește de asocieri îndrăznețe și surprinzătoare de culoare, realizează texturi puternice, percutante vizual și cu o pronunțată senzație de materialitate, îndeosebi acolo unde folosește pasta groasă de culoare.
Marinella Dumitrescu este absolventă de pictură la Academia Națională de Arte din București și practică un abstracționism pe care l-aș numi exuberant, pentru că el se naște dintr-o trăire spontană și imediată, imposibil de reprimat, de factură hedonistă. Acest tip de temperament artistic determină în cazul său un dinamism intrinsec al lucrărilor. Structura lor interioară e într-o continuă mișcare și transformare, într-o perpetuă dorință de metamorfozare. Pline de lumină, realizate din tușe fine, dese, așternute pe pânză cu voluptate, lucrările Marinellei Dumitrescu dezvăluie un spirit solar autentic. În expoziția de la Căminul Artei, multe dintre lucrările expuse au fost realizate pe fonduri de albastru deschis, capabile să valorizeze jocul cromatic atât de exuberant al artistei. Decorativismul și picturalitatea coexistă armonios în aceste picturi realizate ca niște caligrafii rafinate, ce par esențializări ale unor motive desprinse din universul vizibil.
Cornelia Gherlan, născută în județul Constanța și absolventă de pictură a Academiei Naționale de Artă, practică un abstracționism de factură onirică, cu accente suprarealiste. Și pictura ei se află pe granița cu figurativul, dar motivele pe care le abordează nu vin din universul imediat ci sunt mai degrabă plăsmuiri ale minții și sensibilității artistei. Cel puțin două serii de lucrări au fost expuse în luna iunie la galeria Căminul Artei: compozițiile de mai mari dimensiuni, gândite astfel încât să sugereze niște posibile porți spre o lume paralelă, spre un univers în constituire. Uneori, aceste porți sunt doar fante de lumină deschise în centrul compozițiilor. Cvasi-abstracte, aceste picturi se folosesc, la fel ca în tehnica cinematografică de un fel de personaje amorsă, un fel de siluete cu chip nedefinit care dau consistență și sens imaginii misterioase din fundal. O a doua serie de lucrări expuse e de factură pur abstractă. Rafinate și echilibrate cromatic, acestea sunt construite riguros, asemenea unor arhitecturi vizuale caracterizate chiar de o anumită monumentalitate." (Luiza BARCAN, curator expoziție)
Acest material va este oferit de Programul Catena pentru Arta.
Realizator: Bogdana Contras