Catena sustine Les Films de Cannes à Bucarest, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi

CATENA te ajuta sa ramai tanar ca sa te bucuri de filme bune

Unul dintre cele mai asteptate evenimente culturale ale toamnei a debutat vineri, 14 octombrie la Bucuresti unde, timp de zece zile, la CinemaPRO, Cinema Elvire Popesco (Institutul Francez), Muzeul Taranului Roman (Studio Horia Bernea) si Sala Auditorium a Muzeului National de Arta al Romaniei vor rula peste 100 de proiectii. Pentru prima data, festivalul, ajuns la cea de-a VII-a editie se va desfasura si la Cluj-Napoca (14 – 16 octombrie, Cinema Victoria), Iasi (28 – 29 octombrie, Ateneu) si Timisoara (21 – 22 octombrie, Filarmonica Banatul).
Les Films de Cannes à Bucarest prezinta zeci de filme in premiera absoluta in Romania, unele programate in prezenta cineastilor, actorilor si a membrilor echipelor de filmare, masterclass-uri, mese rotunde, retrospective si alte evenimente speciale. Aproape 8.000 de bilete s-au vandut in avans la premierele filmelor de la Cannes, eveniment care s-a deschis oficial cu proiectia Toni Erdmann, in prezenta regizoarei Maren Ade. Comedia filmata aproape integral la Bucuresti a castigat Premiul criticii – FIPRESCI si va reprezenta Germania la Gala Premiilor Oscar 2017. Pe Maren Ade, cinefilii romani o vor putea intalni si la Everyone Else / Alle Anderen (2009), un alt film de succes al regizoarei germane, distins cu Marele Premiu al Juriului si Ursul de argint pentru interpretare (Birgit Minichmayr) la Berlin.
Un alt invitat special este actrita Mania Akbari prezenta la proiectiile filmelor lui Abbas Kiarostami, cineastul decedat in iulie la Paris, la varsta de 76 de ani. In sectiunea Tribut Abbas Kiarostami sunt proiectate cateva dintre filmele remarcabile ale regizorului iranian: Close-Up (1990), Through the Olive Trees (1994), Le Goût de la cerise / Taste of Cherry (Palme d’Or, Cannes 1997) si Ten (2002), cu Mania Akbari in rolul principal.
Pe 15 octombrie a fost Ziua de Aur la CinemaPRO, cand filmele recompensate cu cele mai importante trei trofee ale anului, in marile festivaluri au rulat in premiera, intr-o singura zi. Maratonul a inceput la 13.30 cu The Woman Who Left, noul film al regizorului Lav Diaz, premiat cu Leul de Aur la Festivalul de la Venetia, a continuat cu Fire at Sea (r. Gianfranco Rosi), documentarul distins cu Ursul de Aur la Berlin si cu filmul laureat cu Palme d’Or, I Daniel Blake (r. Ken Loach).
Regizorul finlandez Juho Kuosmanen, marele castigator al sectiunii Un Certain Regard la Cannes cu The Happiest Day in the Life of Olli Mäki a fost prezent la proiectia filmului sau de la Cinema Elvire Popesco. Debutul sau remarcabil, inspirat de o poveste reala, este propunerea Finlandei la Oscarul pentru Cel mai bun film strain.
Proiectiile din Focus Olivier Assayas, marele invitat al editiei din acest a Les Films de Cannes à Bucarest – Demonlover, L’Heure d’été, L’Eau froide, au atras o multime de spectatori. Renumitul regizor francez a sustinut la UNATC un masterclass, moderat de criticul de film Michał Oleszczyk. La fel si regizorul francez Alain Guiraudie (Rester Vertical, L’Inconnu du lac), masterclass-ul sau fiind moderat criticul de film Pascal Mérigeau (Nouvel Observateur). Printre titlurile programate in primul week-end s-au aflat si Juste la fin du monde al lui Xavier Dolan (Marele Premiu), American Honey (r. Andrea Arnold, Premiul Juriului), Ma’Rosa (Premiul de interpretare feminina – Jaclyn Jose), Elle (r. Paul Verhoeven), propunerea Frantei la Oscar, Fixeur, noul film al lui Adrian Sitaru, si pelicula Si va fi…., o co-productie a studiourilor Buftea si a Delta Film (Moscova), regizata de cineastul basarabean Valeriu Jereghi, filmata de Vivi Dragan Vasile si proiectata in Un Certain Regard la Cannes, in 1993.
Les Films de Cannes à Bucarest a fost initiat in 2010 de regizorul Cristian Mungiu, cu sprijinul Delegatului General al Festivalului de la Cannes, Thierry Frémaux. Initiativa a generat un trend, festivalul extinzandu-se in 2014 si la Buenos Aires, sub denumirea Semana de Cine del Festival de Cannes. Planuim sa ducem filmele peste tot in lume. Nu e atat de important pentru noi, cat este pentru filme, declara Thierry Frémaux pentru revista Variety.
In sase ani, Les Films de Cannes à Bucarest a devenit unul dintre cele mai importante evenimente culturale ale Bucurestilor, aducand numai in 2015 peste 15.000 de spectatori in sali; majoritatea filmelor au rulat cu casa inchisa, iar aproape jumatate din numarul total de bilete au fost cumparate inainte de inceperea festivalului. La cererea publicului, au fost organizate proiectii suplimentare, dupa incheierea lui.
Editia a VII-a a Les Films de Cannes à Bucarest este organizata de Asociatia Cinemascop si Voodoo Films si realizata in parteneriat cu Ambasada Frantei si Institutul Francez din Bucuresti si Muzeul National de Arta al Romaniei. Este un proiect cultural finantat de Ministerul Culturii, Centrul National al Cinematografiei, SACD / Société des Auteurset Compositeurs Dramatiques, Centrul Cultural de proiecte al Primariei Municipiului Bucuresti – ARCUB, in cadrul Programului cultural Bucuresti – Orasul in-vizibil 2016, Institutul Cultural Roman, Goethe Institut si Ambasada Finlandei. http://filmedefestival.ro/2016/
Catena sustine Les Films de Cannes à Bucarest, Cluj-Napoca, Timisoara si Iasi, 2016.
Oana Georgescu
Foto: Sebastian Oros