Va invitam miercuri 16 martie 2016, ora 18:00, la Galeria SENSO (Bd. Unirii nr. 15, Bucuresti), la vernisajul expozitiei Pictograme a artistului DAN CONSTANTINESCU.
Cuvantul de deschidere al expozitiei de pictura va fi sustinut de criticul de arta Dr. Doina Pauleanu, director al Muzeului de Arta din Constanta.
Acest eveniment este realizat cu sprijinul Catena Grup, prin Programul Catena pentru Arta.
(…) Am dorit intotdeauna sa pictez timpul, care ne face sa intelegem altfel operele create cu mii de ani in urma. Am trecut prin filtrul sensibilitatii mele imaginile frescelor de la Vladimir sau Suzdal, unde am putut atinge picturi realizate de Rubliov. Apartin cu trup si suflet momentului pe care il traversez pe acest pamant, dar in acelasi timp nu pot sa fac abstractie de ceea ce ma leaga de arta veche. (…) Pictez idei, stari de griuri colorate, in care striga rosuri stinse sau aprinse in taina luminii din biserici… – Dan Constantinescu, artist vizual
Expozitia poate fi vizitata in perioada 16 martie 2016 – 8 aprilie 2016, de luni pana vineri intre orele 11.00 – 18.00, sambata si duminica intre orele 12.00 -18.00.
•Expozitia “Pictograme” deschisa de Dan Constantinescu (caruia un coleg emerit i-a spus, demult, “Cocorul”) la Galeria Senso reface un drum initiatic investigat si parcurs cu infiorare de artist. In scrierea si decoratia egipteana – caci aceasta este cultura si civilizatia la care mediteaza, pictand, autorul – semnele-cuvinte, recognoscibile, deci figurative, desemneaza idei. Acest tip de codificare l-a atras atat de puternic, incat artistul si-a permis sa recurga la campuri intregi de semne pentru a-si transmite, pertinent si insistent, mesajele. Contempland fabuloasele scene pictate cu mii de ani in urma si cortegiul de conventii repetate la nesfarsit: insertia textului in imagine, utilizarea perspectivei ierarhice si lipsa celei cantitative, reprezentarea frontala a torsului si profilul folosit pentru chip si membre, principiul simultaneitatii, culoarea investita cu atribute simbolice, caracterul magic al reprezentarii, caracterul sacru al textului (“medou-netjer” – cuvant divin − isi numeau egiptenii scrierea) – Dan Constantinescu preia explicit elemente iconografice si forme stilistice specifice; utilizate in constructii imaginare, acestea nu ascund originalitatea genul proxim. (…) In numeroasele chenare prin care Dan Constantinescu isi delimiteaza imaginile, o scriere libera, cursiva, isi inscrie ductul rapid si elegant, contrastand cu geometria constructiei de ansamblu; liniile, coloanele si suprapunerile evoca palimpsestul; pe suprafata acestuia, timpul isi continua neabatut lucrarea, pe care doar interventia artistului o poate opri sau suspenda. – Dr. Doina Pauleanu – critic de arta, Director Muzeul de Arta Constanta
•Stiind mai vechile “Venetii” si mai recentele panouri decorative si non-figurative ale lui Dan Constantinescu, picturile ce compun acest ciclu al “Zidurilor memoriei” nu m-au surprins. Ele inchipuie o varsta noua, insa mai demult presimtita, in cariera artistului, atasata unui simbolism crestin si medieval citit in grila moderna, prin imagini de palimpsest si de icoana, scaldate in alburi si albastriuri, in griuri fulgerate de rosu si de verde. Geometrii de cruci, clepsidre si Graaluri stilizate, deschideri abrupte ale unor ferestre de lumina, umbrele estompate ale unor coloane sau piramide din apuse civilizatii se ivesc din desisul unor scrieri uitate sau exotice (cine, oare, isi aminteste astazi ca, in vremuri indepartate, in franceza sau slavona veche, “a scrie” era acelasi lucru cu “a picta”?). Dan Constantinescu si-a gandit indelung nu doar coerenta iconografica a ceea ce este suportul poetic al memoriei. El se apleaca, cu fericita inspiratie, asupra celuilalt suport, concret si material – conceput ingenios, ca o panza absorbanta – pentru laviurile, pastelurile si uleiurile combinate intr-o tehnica mixta ce confera transparente aeriene, vag misterioase, unor campuri decorative stapanite de duhul geometriei. “Zidurile” de astazi, scrijelite, zdrentuite, acoperite cu litere si pictograme stranii, sapate cu semne ale unor religii imemoriale, dau lui Dan Constantinescu scrisoarea de noblete a breslei acelor artisti care picteaza – pentru noi ceilalti – idei – Academician Razvan Teodorescu, istoric de arta.
•Aceast eveniment marcheaza un nou an cu importante evenimente cultural-artistice gazduite de Galeria SENSO, dupa un 2015 de exceptie marcat de succesul expozitiilor de pictura si grafica Arborele vietii – Alma Redlinger, al celei de sculptura si grafica Forma si Expresie – Cristian Pentelescu si Ana Zoe Pop, al expozitiilor de pictura Zamfir Dumitrescu si Ion Anghel, al Expozitiei Internationale de Arta Feminina Contemporana Poduri Europene (editia a XIII-a), al expozitiilor de pictura Just Imagine – Oana Martia Cajal, a Anei Ruxandra Ilfoveanu, a artistului Ion Lazar – prima expozitie dedicata memoriei binecunoscutului artist plastic care a decedat in august 2014 si cel al expozitiei colective de arta decorativa (Arina Ailincai, Dan Bancila, Anca Boeriu, Cristina Bolborea, Manuela Botis, Sanda Bucur, Lucian Butucariu, Danielei Fainis, Costel Iacob, Nicolae Moldovan, Cela Neamtu, Anielei Ovadiuc, Dionisie Popa, Dumitru Traian Tili si Mihai Topescu). Galeria Senso a gazduit in perioada 3 – 9 decembrie 2015 expozitia de fotografie Romania Civila. Spirit si Expresie.
Program Galeria de Arta SENSO:
Zilnic, de luni pana vineri intre orele 11.00 – 18.00, sambata si duminica intre orele 12.00 – 18.00.