Vernisajul expozitiei de pictura a artistului ION ANGHEL

Va invitam joi 4 iunie 2015, orele 18:00, la vernisajul expozitiei de pictura a artistului ION ANGHEL, eveniment care va avea loc la Galeria SENSO (parter si etaj), Bd. Unirii nr. 15, sector 5, Bucuresti.

Cuvantul de deschidere al expozitiei va fi sustinut de criticul de arta Dr. Doina Pauleanu, director al Muzeului de Arta din Constanta.
Vernisajul expozitiei ION ANGHEL este cel de-al patrulea eveniment cultural-artistic gazduit de Galeria SENSO, de la inceputul acestui an, dupa succesul expozitiei de pictura si grafica ”Arborele vietii” a artistei Alma Redlinger, al celei de sculptura si grafica „Forma si Expresie” a artistilor Cristian Pentelescu si Ana Zoe Pop si al expozitiei de pictura Zamfir Dumitrescu, evenimente de referinta in peisajul cultural-artistic al Bucurestilor si nu numai.

Acest eveniment este realizat cu sprijinul Catena Grup, prin Programul Catena pentru Arta.
Expozitia poate fi vizitata in perioada 4 iunie – 30 iunie 2015 de luni pana vineri intre orele 11.00 – 18.00, sambata si duminica intre orele 12.00 -18.00.
Ne-am bucura si suntem onorati sa ne fiti alaturi la aceasta manifestare care va avea loc joi, 4 iunie 2015, orele 18:00 la Galeria SENSO.

Despre ION ANGHEL

S-a nascut pe 17 februarie 1973 la Bucuresti si este membru Uniunii Artistilor Plastici din Romania, sectia Pictura.
Este Lector universitar la Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti, departamentul Pictura si Doctor in arte vizuale cu teza “De la obiect la obiectualism in artele vizuale contemporane”, 2007.
Expozitii personale: Galeria Orizont, Bucuresti (1999), Galeria RomArt Design, Constanta (2001), Galeria Apollo, Bucuresti (2004), Galeria UNA, Universitatea Nationala de Arte, Bucuresti si Galeria Museion, Muzeul de Arta Constanta (2007), “Greates Hits”, Hard Rock Café, Bucuresti (2009), “De la subiect la obiect” Galeria Cuhnia, Centrul Cultural Palatele Brancovenesti, Mogosoaia (2012), “De la arta bruta la arta povera”, Muzeul Taranului Roman, Bucuresti (2013), “Experiment 40’’, Muzeul National de Arta Constanta (2014)
A participat la peste doua sute de expozitii de grup, tabere, simpozioane si proiecte in tara si strainatate. Ion Anghel a fost distins si cu nuemroase premii si distinctii, si anume: 1992 – Premiul Artexpo, Bucuresti / 1996 – Premiul Special Fleur d’Eau, Bucuresti / 1999 – Premiul I “Concursul de pictura Accente si Amprente” Bucuresti / 2002 – Premiul III pentru pictura, Salonul Municipal Bucuresti / 2003: Premiul pentru creatie acordat de Casa de Licitatie Monavissa, Targul de Arta Gaudeamus, Bucuresti / 2004 – Premiul pentru Tineret al Uniunii Artistilor Plastici din Romania / 2005 – Mentiune, Concursul de pictura „Arte e Arta Foundation”, editia I, Bucuresti.

Referinte critice

M-am gandit uneori la dinastiile de artisti: ce-i motiveaza pe fiii unor pictori, sculptori, graficieni sau artisti decoratori, sa aleaga meseria parintelui (parintilor), vazute si stiute fiind dificultatile pe care aceasta alegere le comporta? Si mi-am raspuns ca parintele artist devine mai usor model pentru copilul sau, fie si numai prin comparatie cu familia altui coleg; caci a fi artist inseamna a te situa in zona libertatii (programul pe care il alegi, munca de atelier, confruntarea cu publicul, succesul); a fi artist inseamna sa ai acces la zona originalitatii, sa poti fi subiectul unor articole, luari de pozitie, exegeze de specialitate, sa poti participa la tabere de creatie in tara sau in lume. A fi artist inseamna sa nu traiesti liniar, ci sa creezi, sa provoci prezentul si posteritatea. Ideea esecului este, dintru inceput, exclusa.

Si daca parintele este, ca in cazul lui Ion Anghel, un artist consacrat, daca expozitiile sale devin evenimente, daca in albumele care ii sunt consacrate, semneaza cele mai importante condeie ale domeniului, atunci meseria de pictor – respectiv artist vizual – este de neratat.

Impedimentul major consta in influenta pe care parintele-model o poate exercita asupra copilului sau, stiut fiind faptul ca Gheorghe Anghel in acest caz, distins profesor la Universitatea Nationala de Arta din Bucuresti, a inraurit generatii intregi de studenti, care au pornit in meserie cu amprenta dascalului. Eruditia lui Gheorghe Anghel, talentul pedagogic si prestigiul de pictor au fost alti factori de influenta.

Ion Anghel cunostea aceasta lectie din copilarie si de aceea a abondonat-o mai usor decat altii. Stia ca din modelul patern ar trebui sa preia meseria de dascal (Ion Anghel este in prezent lector la aceeasi universitate), stia ce nu trebuie sa devina (pictor cu stil asemanator) si iscodea in directii neabordate de parintele sau.

Se pare ca a reusit; expozitiile organizate in mari muzee sau galerii stau marturie in acest sens. Ecourile care mai razbat, uneori, din lumea lui Gheorghe Anghel ne par a fi citate, utilizate cu buna stiinta si deloc singular in arta contemporana.

Expozitia Ion Anghel subliniaza deschiderea Galeriei Senso pentru toate tipurile de abordare si pentru toate categoriile de creatori; singura conditie pe care o impune este calitatea
. (Anca Vlad, Presedinte Fundatia FILDAS ART)

Neobosit si de neoprit, Ion Anghel, absolvent al Universitatii Nationale de Arta, clasa profesor Florin Ciubotaru, promotia 1998, expune la Galeria Senso de indata ce inchide o alta personala (cu lucrari diferite) la Muzeul Taranului Roman si in spatiul de proximitate al manifestarii Experiment 40, organizata in septembrie trecut la Muzeul de Arta Constanta. Coborand inca doi ani pe verticala timpului (si oprim aici enumerarea care insumeaza alte opt expozitii de la debutul din 1999), pot fi inregistrate doua manifestari bine primite – De la arta bruta la arta povera – 2013, Muzeul Taranului Roman si De la subiect la obiect – 2012, Galeria Cuhnia, Centrul Cultural Palatele Brancovenesti, Mogosoaia. Pentru continuitate, am sugera chiar un titlu prezentei manifestari de la Galeria Senso; mentionandu-l: Ceea ce poate fi reprezentat, poate fi reprezentat cu elemente putine, declinam orice pretentie de originalitate, de vreme ce ne-am limitat la o parafraza dupa denumirea lucrarii lui Ion Anghel (numarul 20 din actuala expozitie), Ceea ce poate fi spus, poate fi spus in putine cuvinte.

Odata parcurs acest enunt, o abordare necorespunzatoare ne-ar putea abate pe un drum inchis, pe care incercam sa-l evitam prin cateva observatii cu caracter constatativ: Ion Anghel nu ierarhizeaza obiectele reprezentarii (cum s-ar putea crede din titlu si parafraza) pentru ca, din punctul sau de vedere, orice poate fi desenat, pictat, echivalat plastic – de la Agentul termic la Memoriile liftului, de la Facerea lumii la Buna credinta sau chiar la Cateva spatii goale – pentru a aminti doar cinci din cele treizeci de lucrari aflate pe simezele Galeriei Senso; cu toate acestea selectia, care exista (ceea ce poate fi spus) si reductia (parcimonia semnelor), vizeaza asociatiile, chiar parte din semnificatiile primare ale elementelor reprezentate; cu toate ca orice exemplu poate fi concludent in acest sens, il alegem pe cel intitulat Om (numarul 22 in catalog): evident ca in imagine nu apare niciun om; o serie de figuri geometrice – intre care triunghiul sau cercul – trasate cu mana voit nesigura si ingenua pot fi, la nevoie, simboluri antropologice, o serie de linii convergente par sa sugereze parti anatomice, cateva pete de culoare ne pot duce cu gandul la asceza, desertaciune sau confruntare; pentru a opri orice constructie explicativa, fie aceasta si erudita, artistul scrie apasat, cu grafie si delicii de incepator, cuvantul om si inchide orice discutie printr-un punct.

Denotativ, acest tip de abordare conduce catre un numar redus de elemente reprezentate, in cheie figurativa, abstracta sau in combinatii si dozaje greu de anticipat, dar mareste sansa privitorului de a urma traseele indicate si de a le conferi acoperire simbolica din propriul sau muzeu imaginar de arta recenta. Facerea lumii, de pilda, nu sugereaza, cum s-ar putea crede in prima instanta, momentul grandios al inceputului; fanta verticala in jurul careia cresc planuri de adancime redate perspectival poate fi cuvantul – respectiv cartea dintai sau, in buna descendenta borgesiana, anticiparea raiului (cu poarta stramta), care in viziunea marelui scriitor avea forma unei biblioteci.

Capacitatea de a doza inteligent, incitant, competent, uneori cu umor fin, reprezentationalul si opusul sau, traseele liniare si cele picturale, elemental brut si cel finisat cu acuratete (uneori chiar cu eleganta), elementele figurate perspectival cu cele aparent aleatorii, parcimonia cu excesul cromatic, imaginea bidimensionala cu volumul, tabietul cu aventura semnelor, vidul, albul, suprafata lipsita de semne cu fervoarea (uneori chiar cu incrancenarea) reprezentarii, uimirea ingenua cu reflexul cultural, transparenta cu densitatea, opacitatea sau chiar cu relieful, pata cu litera si numarul, suprafata de intensitate egala cu cea vibrata, modulata, degajata, risipita sau costransa prin contururi, obiectul cu memoria si devenirea sa, sunt date constitutive ale unei pasiuni combinatorii in care s-a resorbit deja, cu vadita asumare, elementul ludic.

Ion Anghel lucreaza mult, revine (uneori in salturi) si adauga, despovareaza, dezarticuleaza, preface, atacand locul comun, traseele, conotatiile, asamblarile previzibile. Ii plac dificultatea, experimentul, mutatia obiectelor, semnelor si sensurilor; poate gandi si crea, cu egala virtuozitate, atat in plan cat si in spatiu; limbajul utilizat evita agresivitatea, potentand firescul, cursivitatea, inventivitatea
. (Dr. Doina Pauleanu – critic de arta, Directorul Muzeului de Arta Constanta).

Expozitia ION ANGHEL poate fi vizitata in perioada: 4 – 30 iunie 2015.
Program Galeria de Arta SENSO: zilnic, de luni pana vineri intre orele 11.00 – 18.00, sambata si duminica intre orele 12.00 – 18.00.

Va invitam sa vizionati imagini din expozitiile noastre anterioare accesand link-ul:

https://Sensoarte.ro/arte/categorie-arte-vizuale

Catena Grup, prin Programul Catena pentru Arta este sponsor al evenimentelor gazduite de Galeria SENSO.