Retrospectiva Andy Warhol: Sleep / Empire / Kiss 11 – 14 Decembrie

Galeria de arta contemporana si design Galateca

Sleep 1963 - proiectat pe 11 decembrie incepand cu orele 17:00 Empire 1964 - proiectat pe 13 decembrie incepand cu orele 15:00 Kiss 1964 - proiectat pe 14 decembrie incepand cu orele 17:00

Pe 11, 13 si 14 decembrie la Galateca se va desfasura Retrospectiva Andy Warhol, o premiera in Romania, ce aduce in atentia publicului trei dintre filmele experimentale ale renumitului artist pop.
Acest proiect inedit face parte din Bucharest Experimental Film Festival BIEFF, editia a 5-a si este realizat in parteneriat cu Muzeul Andy Warhol din Pittsburgh. Retrospectiva Andy Warhol la Galateca este inclusa in expozitia artistului britanic Simon Henwood, Henwood Library Archive.
Serile de film la Galateca debuteaza pe 11 decembrie cu Sleep, primul film de acest gen realizat de Warhol in 1963, urmat pe 13 decembrie de Empire si pe 14 decembrie de Kiss, ambele realizate in 64 si doua din cele mai importante productii de acest gen.
Andy Warhol a realizat filme de avangarda cum niciun alt artist sau regizor nu a reusit inaintea sa. Filmele sale alb negru sunt non – narative si dezvaluie fascinatia lui Warhol pentru cultul celebritatii.
La mijlocul anilor ’60, Andy Warhol renunta brusc la pictura – desi incepuse sa aiba foarte mult succes cu iconicele sale lucrari pop-art – si incepe sa se aventureze in artele multimedia. Andy Warhol devine managerul si producatorul formatiei underground emergente Velvet Underground, dar cinematografia il atrage mai mult, el urmand sa isi dedice urmatorii 10 ani filmelor experimentale. Considerat de multi ca fiind creatorul stilulul anti-filme, artistul pop a produs intre 1964 si 1966 aproape 500 de filme de scurt metraj – sau ceea ce el numea screen tests/ teste de ecran – ce aveau in rolurile principale prieteni apropiati, artisti, celebritati si modele. Apoi a filmat o serie de lungmetraje, sau mai degraba anti-filme care contestau conventiile filmelor de pana la acea data. Aceste filme sfidau structura clasica a unui film, primul dintre acestea fiind Sleep din 1963 in care Warhol il filmeaza pe prietenul sau, poetul John Giorno, in timp ce doarme, desi initial Warhol dorea sa o distribuie pe Brigitte Bardot in rolul principal. Filmul va fi proiectat la galeria Galateca pe 11 decembrie. Printre cele mai importante filme se mai numara si Kiss (1963; va fi proiectat la galeria Galateca pe 14 decembrie), Empire (1964; va fi proiectat la galeria Galateca pe 13 decembrie), Screen Test (1964), Blow Job (1964), Batman Dracula (1964), Poor Little Rich Girl (1965), Chelsea Girls (1966). In anii 70 filmele acestuia au intrat intr-un con de umbra fiind retrase din circuitul cinematografelor, insa dupa moartea artistului in 1987 filmele au inceput sa fie incluse in programele muzeelor, galeriilor si festivalurilor de film din America si Europa. Filmele lui Andy Warhol au avut o influenta directa asupra generatiilor de tineri cineasti si sunt astazi acreditate de teoreticieni si critici de film ca avand o importanta decisiva in dezvoltarea cinematografiei in ultimii 50 de ani. Proiectul este realizat in parteneriat cu Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF, editia a 5-a. Filmele sunt aduse in Romania cu sprijinul Muzeului Andy Warhol din Pittsburgh. Parte din expozitia Henwood Library – Archive, ce poate fi vizionata pana pe 30 ianuarie 2015.
O serie de produse Andy Warhol precum carti, postere, accesorii de papetarie vor fi prezente in premiera in gallery shopul NeoGalateca.
Sleep (1963) – proiectat la Galateca pe 11 decembrie, h 17:00 Sleep este primul film de lungmetraj regizat de Andy Warhol si marcheaza un moment de avangarda in cinematografie prin redefinirea si inversarea reprezentarii visului. Nu este un film mitic sau care invoca intrarea in transa, Warhol pur si simplu il filmeaza timp de sase ore pe John Giorno in timp ce doarme. In acelasi timp, Warhol a negat mitul regizorului atotputernic in realizarea unui film: teoreticieni precum Brakhage si Kubelka au emis niste teorii prin care un film trebuie sa prezinte fiecare cadru doar o singura data, regizorului revenindu-i rolul sa controleze toate aspectele rezultatului final. Prin contrast, Warhol a facut risipa de imagini si de fapt acesta isi reclama indiferenta si autonomia fata de regie in sine, fata de fotografie, scenografie si lumina in toate filmele sale timpurii. Se intampla deseori ca artistul sa lase camera sa filmeze si el sa plece. Sleep este valoros si pentru cadrul fix (care devine un personaj) prin care spectatorul vede personajul principal cum doarme timp de sase ore. Potrivit scriitoarei Callie Angell in cartea sa The Films of Andy Warhol: Part II: In luna iulie 1963, imediat dupa ce a cumparat camera Bolex de 16mm, Warhol l-a intrebat prietenul si iubitul sau, poetul John Giorno, daca ar putea sa il filmeze dormind, iar imediat dupa acest moment Warhol a inceput sa filmeze peste 100 de role in apartamentul Giorno. John Giorno, vedeta din Sleep, si-a reamintit ca o influenta importanta pentru filmul lui Warhol a fost un spectacol de dans la care acesta a participat. Spectacolul Terrain coregrafiat de Yvonne Rainer contine o sectiune solo in care unul dintre dansuri se numeste Sleep. Desi Warhol nu creditat-o pe Rainer ca i-a influentat decizia de a face un film cu acelasi titlu, Warhol isi aminteste in Popism (jurnalul din 1980 al artistului) de acest spectacol de Yvonne Rainer pe care l-a vazut Teatrul de Dans Judson, referindu-se la acesta ca fiind un concert frumos. Premiera filmului Sleep a avut loc pe 17 ianuarie 1964 la cinematograful Grammercy Arts Theater – un screening pentru un eveniment special dedicat cooperativei regizorilor de film din New York. Potrivit publicatiei New York Post, la screening au participat doar noua persoane – dintre care doua au plecat dupa prima ora. https://www.youtube.com/watch?v=_KHdXhyKqTk – theatrical trailer Empire (1964) – proiectat la Galateca pe 13 decembrie, h 15:00
Cladirea Empire State Building este o vedeta! Andy Warhol Empire este un exemplu clasic de film experimental din perioada de inceput a cinematografiei lui Andy Warhol. Artistul ignora conventiile Hollywoodiene si realizeaza un film care contine o singura imagine pentru o perioada lunga de timp. Legat de productia acestui film, Warhol a declarat : Niciodata nu mi-a placut ideea de a alege anumite scene si de a le pune impreuna, pentru ca … nu e ca in viata … ce mi-a placut la acest film contine ‘bucati de timp’ ce decurg firesc, iar fiecare moment este real. In noaptea de 25 iulie 1964, Warhol impreuna cu un mic grup de artisti se indreapta spre un birou de la etajul 41 din zgarie-norul Time-Life Building din Manhattan, cladire ce oferea o vedere perfecta a Empire State Building, pe atunci cea mai inalta cladire din lume. Aflat la saisprezece blocuri distanta de Empire State Building, Warhol a folosit un aparat de fotografiat de 16 mm si 10 role de 33 de minute pentru acest film de avangarda artistica. Filmarea a inceput la h 20:00 si s-a incheiat la 2:30 in dimineata urmatoare. Warhol a captat pe pelicula cerul si luminile in schimbare ale Empire State Building de la apus pana la rasaritul soarelui. La premiera filmului in luna martie a anului urmator, Warhol a ales sa proiecteze filmul needitat in slow motion, astfel incat filmul a ajuns sa dureze mai bine de opt ore. http://www.warhol.org/empireat50/ – authorized clip https://www.youtube.com/watch?v=O7VYWBoqrPI – trailer Kiss (1963) – proiectat la Galateca pe 14 decembrie, h 17:00
Kiss (1963) este un film experimental regizat de Andy Warhol, care ruleaza 50 minute si prezinta 12 cupluri care se saruta fiecare timp de 3 ½ minute. Cuplurile surprind relatii intre un barbat si o femeie, intre doua femeii, intre doi barbati, actorul Gerard Malanga saruta atat barbati, cat si femei, iar unul dintre barbati este de culoare (Rufus Collins). Pentru anul 1963, aceasta a fost o declaratie indrazneata, ce reda evaporarea identitatii sexuale (si rasiale) prin indeplinirea unor vise romantice. Kiss este, probabil, primul film al artistului care a fost proiectat in public. Andy Warhol sfideaza conventiile cu scenele lungi si pasionale, intr-o perioada cand scenele de sarut din filmele hollywoodiene era cenzurate sa nu depaseasca mai mult de trei secunde. Conceptul a fost probabil influentat si de filmul din 1929 The Kiss in care joaca Greta Garbo si care se pare ca a fost proiectat la Cinema 16, societatea de film influenta a cineastului Amos Vogel, in perioada in care Warhol isi achiziona prima sa camera de filmat Bolex. Scene din Kiss au fost filmate incepand din 1963 si au fost proiectate in cadrului unui program cinematografic saptamanal subterane organizat de Jonas Mekas. In cele din urma, Warhol a editat o versiune de 55 de minute, in care joaca muzicianul Ed Sanders din formatia The Fugs, actorul Rufus Collins, sculptorul Marisol, artistul Robert Indiana, mai multe viitoare superstars ce vor aparea intens in filmele ulterioare ale lui Warhol. Femeia care este filmata sarutand mai multi barbati este Naomi Levine, despre care Andy Warhol a declarat ca este prima mea femeie superstar.