
VUK ĆUK (SR)
Pisică și crevete
ulei pe pânză, 120 x 80 cm, 2025
Pisică și Ferrari

ulei pe pânză, 120 x 80 cm, 2025
„Evident, un crab nu e crevete, iar un Lambo nu e Ferrari, dar care este adevărul în zilele noastre?
În ceea ce privește pisicile, mereu m-au neliniștit mai mult decât câinii. Îmi pot imagina cum să mă apăr dacă un câine mă atacă. Dar pisicile? Sunt atât de evazive, atât de imprevizibile. Dacă o pisică ar decide să atace, mă îndoiesc că un om ar avea vreo șansă. Nu e de mirare că ele preiau controlul.” – Vuk Ćuk
Picturile lui Vuk Ćuk se aruncă cu capul înainte în haosul vizual al esteticii contemporane de pe internet, unde fantezia consumeristă strălucitoare, absurditatea de tip desen animat și logica meme-urilor se ciocnesc. Folosirea vopselei în ulei — un mediu tradițional și lent — contrazice ironic tipul de imagini cu care lucrează: compoziții îndrăznețe, kitsch, saturate de ecran, cu influențe pop, care par că ar fi putut lua naștere în Photoshop sau în filtrele TikTok, înainte să ajungă pe pânză.
Pisicile apar nu doar ca motive, ci ca figuri încărcate: simboluri ale straniu-ului, agenți ai puterii tăcute. În declarația sa, Ćuk recunoaște o stare de disconfort față de pisici, percepându-le ca adorabile, dar și vag amenințătoare — o tensiune psihologică care conferă acestor imagini colorate o stranie intensitate.
Vuk Ćuk (n. 1987) este artist vizual din Belgrad, Serbia. Este interesat de modul în care logica capitalistă, tendințele și tehnologia modelează atât lumea umană, cât și cea naturală, explorând noi moduri de viață în societatea contemporană. Lucrează în diverse medii, precum sculptură (cinetică și statică), instalații, desen, artă digitală, video și pictură. A expus la Bienala de la Belgrad 2021 (curatoriată de CURA – Ilaria Marotta și Andrea Baccin), Sequence Art Festival, Marshall House din Reykjavik, Islanda (2019), 57-a Bienală de la Belgrad (curatoriată de Gunnar și Danielle Kvaran, 2018), Muzeul de Artă Chineză din Shanghai (2017), Festivalul Sugarcube din New York (2016) și Simpozionul de Sculptură Taiyuan, China (2016).