ECATERINA CRISTESCU DELIGHIOZ (RO) – Femeie cu pisică

ECATERINA CRISTESCU DELIGHIOZ (RO)


Femeie cu pisică


acuarelă pe hârtie, 47 x 33 cm, 1945

Această delicată acuarelă din 1945 realizată de Ecaterina Cristescu Delighioz este un portret evocator și discret, ce îmbină intimitatea, tradiția și o sensibilitate specifică perioadei de după război. Femeia, înfășurată într-un batic bogat ornamentat, ține în brațe o pisică cu o tandrețe blândă, aproape iconică — privirea sa este plecată, expresia senină, dar ușor absentă. Compoziția amintește de imagistica religioasă, cu ecouri vizuale ale iconografiei Fecioarei cu Pruncul, însă este lipsită de sacralitate explicită și ancorată mai degrabă într-o afecțiune domestică, pământească.

Lucrarea reflectă sensibilitatea artistei față de formă și emoție, folosind delicatețea acuarelei pentru a evoca atât textura materială, cât și starea de spirit. Paleta cromatică temperată — dominată de tonuri de maro pământiu, griuri și ocru — creează o atmosferă de liniște, sugerând reziliența tăcută a feminității într-o perioadă de incertitudine. Pictată în ultimul an al celui de-Al Doilea Război Mondial, imaginea poate fi citită ca un gest de refugiu: pisica, așezată în siguranță, devine simbol al căldurii, al companiei și al grijii cotidiene care persistă chiar și în vremuri fracturate.

Ecaterina Cristescu-Delighioz (1901–1973) a fost o pictoriță română asociată cu perioada interbelică, cunoscută pentru un corpus variat de lucrări care include peisaje, naturi statice și compoziții figurative, adesea axate pe subiecte feminine. Și-a început parcursul artistic în 1919, la Școala Liberă de Pictură din Baia Mare, unde a studiat cu Ipolit Strâmbu și János Thorma, debutând public în același an, în cadrul expoziției Colonia Pictorilor Români. În 1925, a absolvit Școala de Belle Arte din București, unde i-a avut drept mentori pe G.D. Mirea și Cecilia Cuțescu-Storck. De-a lungul carierei, Cristescu-Delighioz a participat activ la saloanele oficiale din București între 1933 și 1946, afirmându-se ca o figură importantă a scenei artistice interbelice din România.

Lucrarea face parte din colecția AVARTE și este expusă prin amabilitatea Fundației Fildas Art.