Vernisajul expozitiei personale de pictura a artistului Ion Lazar

Va invitam marti 10 noiembrie 2015, orele 18:00, la vernisajul expozitiei de pictura a artistului ION LAZAR, eveniment care va avea loc la Galeria SENSO (parter si etaj), Bd. Unirii nr. 15, sector 5, Bucuresti. Este prima expozitie dedicata memoriei binecunoscutului artist plastic care a decedat in august 2014
Cuvantul de deschidere al expozitiei va fi sustinut de criticul de arta Dr. Doina Pauleanu, director al Muzeului de Arta din Constanta.
Acest eveniment este realizat cu sprijinul Catena Grup, prin Programul Catena pentru Arta.
Expozitia poate fi vizitata in perioada 10 noiembrie 2015 – 4 decembrie 2015, de luni pana vineri intre orele 11.00 – 18.00, sambata si duminica intre orele 12.00 -18.00.

Despre pictorul Ion Lazar

Pictor, profesor, restaurator, expert in arta, desenator si scriitor, Ion Lazar a trecut in nefiinta in luna august 2014. A absolvit Liceul de Arta Nicolae Tonitza, sectia Arta Monumentala si Institutul de Arte Plastice Nicolae Grigorescu din Bucuresti, sectia pictura de sevalet. Doctor in Arte Vizuale si scriitor, Ion Lazar a fost membru UAPR (filiala pictura), profesor la Academia de Arta Bucuresti si membru consultant al Asociatiei Expertilor si Evaluatorilor de Arta din Romania. A avut numeroase expozitii personale si de grup.

In memoriam…

Ion Lazar a parasit aceasta lume la doar 54 de ani, lasand in urma (pe linie profesionala) o seama de lucrari, proiecte si scrieri despre arta. Pentru a le pune in valoare, Galeria Senso, preocupata de zona creatiei contemporane si de autorii care s-au impus sau reprezinta doar propuneri pentru campul de consacrare, organizeaza expozitia cu caracter retrospectiv Ion Lazar si editeaza un catalog (al doilea dedicat pictorului in anul 2015).

Privesc lucrarile in curs de etalare pe simeze si am certitudinea vocatiei sale de pictor. Aceasta s-a bazat pe acumulari necontenite – parintii Rodica si Iacob Lazar, in atelierul carora artistul a vazut pentru prima data, uneltele meseriei, sunt nume apreciate ale plasticii nationale –, pe exercitiul cotidian si pe admiratia manifestata fata de opera reprezentativa, indiferent de cine si cand a fost aceasta facuta. In subtilitatea picturii sale deslusesc ecouri ale marilor epoci de cultura si ale calitatilor conceptuale si plastice prin care acestea s-au impus in timp. Am certitudinea ca Ion Lazar a lucrat mereu, pasionat, cautand sa-si perfectioneze stilul si sa readuca in actualitate, secrete de compozitie, perspectiva si culoare sau tehnici ignorate ale maestrilor din trecut.

A predat studentilor de la Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti, in cadrul catedrei de specialitate, cursul Tehnicile picturii, cromatologie si restaurare-tablou, prin care i-a introdus si initiat in practici care le vor fi utile mai tarziu, asigurand adecvare tehnica si sanatate unor lucrari pe care le vor face sau intalni in viata.

A iubit arta extrem-orientala cu stampele ei, civilizatia bizantina cu icoanele si arta ei somptuara, arta romaneasca veche si moderna, cu zugravii si pictorii sai, creatiile Europei moderne, a cercetat misterul formelor in desene, gravuri, icoane, ansambluri murale, tablouri si alte obiecte de arta realizate in aceasta generoasa cuprindere temporala.

A purtat un netarmurit respect profesorilor Vasile Grigore, a carui clasa de pictura a absolvit-o in 1985, Marius Cilievici, de ale carui sfaturi a beneficiat pe parcurs, dar si lui Alexandru Ciucurencu, pictorul care i-a indrumat in arta pe Rodica si Iacob Lazar, impreuna cu serii importante de invatacei – astazi artisti respectati – sau pe Corneliu Baba, dascalul profesorului sau Liviu Lazarescu si a altor studenti care s-au impus ulterior. A reusit sa adune astfel laolalta, sub semnul exercitiului de admiratie, viziuni care pareau opuse, daca nu chiar antagonice si artisti pe care o legenda tenace parea sa-i fi despartit pentru totdeauna – Anca Vlad, Presedinte Fundatia FILDAS ART.
Este prima expozitie dedicata memoriei celui care a fost pictorul, desenatorul, profesorul fascinat de maestri, restauratorul, expertul, condeierul, iubitorul de cultura, cunoscatorul smerit si emerit Ion Lazar, cu prea mare graba plecat in august 2014 dintre noi.
La conturarea si facerea expozitiei a ostenit fara preget Iacob Lazar, tatal artistului si a vegheat de sus, unde se si afla, mama sa Rodica; fiul a intrat inca din copilarie in atelierul lor incarcat de ustensile, panze, culori si fagaduinte, pasind inca de pe atunci in lumea picturii, aceasta enigma veche de cand lumea, [care] nu va inceta sa ne farmece pana la capatul istoriei, dupa cum insusi artistul constata intr-una dintre scrierile sale.
De enigma aceasta – ne impartaseste prin arta sa Ion Lazar –, trebuie sa te apropii cu sfiala, precautie, dezbarat de mandrie ori prejudecata; o poti face din exterior si atunci pictura se reveleaza (prin contemplare) privirii si simtirii, generand emotii estetice, sau din interior, unde nu iti este dat sa patrunzi oricum, ci incet, treptat, prin truda si meditatia de zi cu zi, ca intr-un parcurs initiatic; cei ce si-au slabit vederea, slefuind-o, au construit o corabie si au trimis-o… pe ape. Sa se fi scufundat oare corabia ei cu panze colorate, aducatoare de lumina pe mari incetosate, ori sa-i fi fost interzisa intrarea in porturile lumii cand vine sa descarce daruri?, se intreaba, grav si nelinistit, artistul. Prin aceasta expozitie si cu lucrarile din ciclurile de acum incheiate, raspunsul se impune de la sine: darurile sale sunt primite, iar opera lasata in urma a dobandit deja prestigiu si aura muzeala.
Intrand in Galeria Senso, vizitatorii vor intelege astfel de ce fundalul lucrarilor sale poate fi asemuit cu un palimpsest care pastreaza, decantate, amintiri din epocile de pictura pe care le-a pretuit pana intr-acolo, incat a si lucrat in sensul lor. Am simtit bucuria creatiei repetand o alta (care – in convingerea mea – repeta, la randul ei, pe o alta), reinterpretand-o, rearanjand-o, remodelind-o si am aflat ca indragesc mai mult rigoarea creatiei si mai putin fervoarea ei, ne comunica autorul intr-o potrivita formulare.
Cei ce vor trece pragul expozitiei – si vor fi destui, aceia – vor deslusi, in profilurile si siluetele aproape abstracte ale personajelor sacre din Cina cea de taina, in puritatea hieratica a celor din Inchinare sau in sfiiciunea uimita a Fecioarei din Buna Vestire, ca reverenta respectuoasa a artistului in fata capodoperelor care l-au precedat este asemanatoare veneratiei cu care iconarii din Bizant cercetau achiropiitele (chipuri nefacute de mana omului) in primele secole ale marelui imperiu oriental. Modestia pictorului, autentica atunci cand scrie ca arta acestor autori anonimi poseda, acumulata prin sedimentarea schimbului de experienta al catorva generatii de pictori iconari, un principiu comun marilor stiluri: odata cunoscuta, insusita si respectata reteta de lucru si ceea ce trebuie urmarit si urmat, procedeul – in cazul executantului – te duce el singur, de la sine, catre formula finala, ca intr-o ecuatie matematica bine si corect rezolvata, nu trebuie sa ne induca in eroare. Daca reteta de lucru si procedeul sunt deplin insusite si respectate, lucrarile lui Ion Lazar nu sunt nici còpii, nici lucrari previzibile, ci creatii autentice, in care harul cunoasterii si bucuria revelatiei s-au contopit cu sedimentele lasate in muzeul sau imaginar, de predecesorii vrednici de lauda si pomenire.
Sa mai notam si circulatia motivelor, care isi gaseste afinitati secrete si corespondente neasteptate peste secole si culturi, pentru a putea intelege aparenta lipsa de unitate a expozitiei, care este si a operei in totalitate: Nu am gasit un stil unic, propriu, inconfundabil, dar la fel de adevarat este ca nici n-am urmarit asta. Mi-am impus sa respect tehnicile de lucru traditionale – informeaza Ion Lazar in scrierile sale – , nu m-am ferit de bucuria estetica, ci mi-am apropiat-o, la fel ca si de limpezimea mesajului, in dorinta ca acesta sa fie fara echivoc. Capacitatea artistului de a se cufunda in arta si a se confrunta cu repere culturale perene, confera autenticitate operei si da sens intregii sale vieti – Dr. Doina Pauleanu – critic de arta, Directorul Muzeului de Arta Constanta
Vernisajul expozitiei de pictura din 10 noiembrie a artistului Ion Lazar urmeaza altor evenimente cultural-artistice gazduite de la inceputul anului de Galeria SENSO. Remarcam succesul expozitiilor de pictura si grafica Arborele vietii – Alma Redlinger, al celei de sculptura si grafica Forma si Expresie – Cristian Pentelescu si Ana Zoe Pop, al expozitiilor de pictura Zamfir Dumitrescu si Ion Anghel, al Expozitiei Internationale de Arta Feminina Contemporana Poduri Europene (editia a XIII-a), al expozitiilor de pictura Just Imagine – Oana Martia Cajal si cea a Anei Ruxandra Ilfoveanu.

Program Galeria de Arta SENSO:

Zilnic, de luni pana vineri intre orele 11.00 – 18.00, sambata si duminica intre orele 12.00 – 18.00.
Va invitam sa vizionati imagini din expozitiile noastre anterioare accesand link-ul: https://Sensoarte.ro/arta-plastica
Catena Grup, prin Programul Catena pentru Arta este sponsor al evenimentelor gazduite de Galeria SENSO.
Teodora Marin, Coordonator Comunicare
Mobil: 0744.318.725
Oana Georgescu, PR Specialist
Mobil: 0741.106.723.