Teatrul – marea iubire – este prezent necontenit in lucrarile Oanei Maria Cajal: prin masti, prin staluri de unde privesc ochi atenti sau indiferenti, prin culise si conventii specifice, prin cortine care invaluie cat pot si dezvaluie ce trebuie, prin viziune scenografica, prin tendinta de a conferi unor prezente figurative valoare arhetipala (Dr. Doina Pauleanu, consilier artistic Galeria Senso)
Shakespaeare ad infinitum si-a intitulat Oana Maria Cajal expozitia de Picto impulsuri, o noua expozitie a artistei, dupa succesul celei personale de pictura si Picto impulsuri Just Imagine ce a avut loc in toamna anului 2015 tot la Galeria Senso. Aceasta a adus in premiera pentru Romania, prezentarea unui concept de fuziune intre arta si teatru, unic in lume – Posters for Unwritten Plays. Volumul de teatru cu acelasi nume, publicat de Institutul Cultural Roman a fost atunci prezentat odata cu expozitia, dupa lansarea lui de la New York, la celebrul La MaMa Theatre si la Book Expo America 2015. Expozitia Shakespaeare ad infinitum a fost prezentata simultan in doua orase diferite – la Bucuresti (Galeria Senso) si la Craiova (Teatrul National Marin Sorescu).
Inchinate smerit si emerit lui Shakespeare, imaginile sunt, ca si in celelalte cicluri realizate de autoare, simultane…
Realizat cu sprijinul Catena Grup, prin Programul Catena pentru Arta, vernisajul a avut loc in cadrul Festivalului International Shakespeare / International Shakespeare Festival Craiova 2016 – considerat Numarul 1 in topul Festivalelor Shakespeare din lume si care marcheaza 400 de ani de la moartea marelui scriitor. Evenimentul a facut parte si din programul oficial al manifestarilor din cadrul Simpozionului International Shakespeare in Romania, Shakespeare in lume – Shakespeare in Romania, Shakespeare in the World de la Bucuresti (Amfiteatrul Ion Heliade Radulescu al Bibliotecii Academiei Romane).
Contine colaje de idei – potrivit tipurilor categoriale desemnate de autoare – despre teatru, existenta si existenta prin teatru, despre geniu si starea lui in lume, despre autori, actori si destinul artei, despre scena, miracolul, implinirile si slabiciunile sale – spunea Dr. Doina Pauleanu, director al Muzeului de Arta din Constanta. Fundalul din care ies spre a se intrupa in forme personaje in ipostazele omul – trestie ganditoare, simtitoare, creatoare si masa amorfa de indivizi, decoruri cu elemente reale si fantaste, ochi si masti, maini impreunate spre a aplauda sau a huli, pagini propuse spre neuitare, picturi si monumente, este de un negru profund, chiar teatral am putea spune (asemanator intunericul care anunta inceperea spectacolului). Utilizat in artele graficii, procedeul se numeste maniera neagra. Aceasta modalitate de reprezentare a fost aleasa de autoare pentru a-si afirma cu nestramutata hotarare iubirea pentru teatru – incepand cu textul scris, continuand cu regia si actoria, cu decorurile si scena, cu lumina si costumele, cu scarile, foaierurile, cabinele, umbrele si mirosurile sale, cu oglinzile inconjurate de becuri care declanseaza o fictiune acceptata. Albul, omniprezent, este si in aceste lucrari, semnul izbavirii. La care accesul este permis prin tulburatoare zone de rosu intens, stralucitor, ardent si insistent, fara variatii sau nuante. Inchinate smerit si emerit lui Shakespeare, imaginile sunt, ca si in celelalte cicluri realizate de autoare, simultane; urechea percepe soapte, monologuri, conversatii sau dispute, ochiul scruteaza atent, induiosat, intristat, sau neputincios, personajele se dezarticuleaza, se recompun, se combina, dobandesc valoare arhetipala, dezbina si stapanesc, gloata dispare in spatele mastii spre a-si face din nou aparitia, atent triata, in salile de spectacol, imaginatia asociaza, oglinzile deformeaza, scena protejeaza; iar protagonistii acestor picto-poeme sunt, asemenea Oanei Maria Cajal, dependenti de teatru. Au fost prezente mari personalitati ale vietii cultural-artistice din Romania, renumiti shakespearologi din intreaga lume, actori, regizori, critici de teatru si de arta, scriitori, poeti, artisti plastici, oameni de afaceri, proprietari de galerii de arta: Prof. Dr. Stanley William Wells, Presedinte de Onoare The Shakespeare Birthplace Trust, Profesor Emerit la Universitatea din Birmingham si General Editor The Oxford and Penguin Shakespeares, Emil Boroghina, fondatorul si Directorul Festivalului International Shakespeare – Craiova, George Banu, eseist si universitar, Sandra Pralong, Consilier de Stat (Departamentul pentru Relatia cu Romanii din Afara Granitelor al Administratiei Prezidentiale), Anca Vlad, Presedinta Fundatiei Catena pentru Arta si Presedinta Fildas si Catena Group, George Volceanov, traducator si shakespearolog, Dr. Paul Edmonson, Head of Learning and Research la Shakespeare Institute, Michael Dobson, Rick St.Peter, Jacek Fabiszak, Alexandra Sakowska, Otilia Ostrotki, director Tonica Group, Irina Margareta Nistor, critic de film, Octavian Andronic, caricaturist, editorialist, actorii Costel Constantin, Simona Bondoc, apoi Livia Deac si Militza Sion, regizorul Bogdan Cioaba s.a.
Shakespeare este o sursa de desfatare estetica si un stimul intelectual pentru milioane de oameni. Nu exista limite pentru el. Shakespeare este rezerva de apa a omenirii si va ramane probabil acolo pana cand apele vor seca. (Stanley William Wells)
Expozitia poate fi vizitata in perioada 12 aprilie – 10 mai 2016, de luni pana vineri intre orele 11.00 – 18.00, sambata si duminica intre orele 12.00 -18.00
Realizator: Oana Georgescu
Foto: Cristina Ardelean