Galeria de arta Orizont gazduieste expozitia de pictura semnata de artista Marinela Mantescu. La vernisaj la care au fost prezenti numerosi artisti plastici, critici de arta, oameni de cultura si public iubitor de arta. Au vorbit despre personalitatea, inspiratia, sensibilitatea si talentul artistei criticii de arta Virgil Mocanu si Dr. Marius Tita.
Simtim in pictura Marinelei Mantescu gestul modelator al sculptorului…
…spunea criticul de arta Radu Procopovici, explozia de culoare a celui care vrea sa coloreze, arhitectura tainica a celor care se proiecteaza in zona celor ce ar putea fi, dar intelegem ca toate acestea se intampla intr-un spatiu al ecranelor manipulate afectiv fara a uita ca orice imagine este parelnica. Fiecare pata ascunde si in acelasi timp dezvaluie. (…) Ea se cladeste incet, din cautarea relatiei optime intre umbra si culoare, intre geometrie si gest. Aburi de culoare, lumini de metalice sclipiri si grafii inscrise indraznet ca niste definitii surprinzatoare. In mod surprinzator, tema fixa devine un prilej de eliberare a expresiei, la limita informalului, unde se culeg elementele limbajului plastic, intr-o cordiala eliberare.
Marinela Mantescu a absolvit in 1978 Institutul de Arta Nicolae Grigorescu la clasa maestrului Corneliu Baba si Marius Cilievici. Pictura nu trebuie sa confectioneze obiecte frumoase. Pictura este o cercetare permanenta, un mod de explorare a unor adevaruri care isi au rezonanta afectiva in eul artistului – spunea atunci artista.
Din 1980 este membra UAP si din 2004, membra a Asociatiei Femeilor Creatoare in Arta Plastica din Romania, sustinuta de Fundatia Fildas Art (presedinte Anca Vlad). Cu o carte de vizita impresionanta si cu peste 150 de expozitii personale si de grup in tara si strainatate, Marinela Mantescu se numara printre artistele prezente an de an si la Atelierul International de Creatie Feminina Contemporana Poduri Europene de la Eforie Sud.
Pictorita se poate mandri cu tablouri aflate acum in colectii particulare pe toate continentele, in Romania, Anglia, Austria, Canada, Egipt, Elvetia, Franta, Germania, Grecia, Isrel, Japonia, Olanda, Suedia, Franta, Bulgaria, Serbia, Spania, SUA, Australia sau Venezuela.
Despre Marinela Mantescu…
Portretista surprinzatoare, pictorita prefera sa retina atitudini, si nu trasaturi. Personajele ei sunt in miscare, vin catre privitor cu gesturi firesti, uneori lascive, alteori dinamice, niciodata agresive. Anatomia se dilueaza si ea, respectand legile culorii, valorile umbrei si pe cele ale luminii. Fiinta umana se supune legilor naturale si universale, devenind o componenta de valoare egala cu vegetalul sau mineralul – Adrian Parvu.
(…) cu timpul paleta sa a cunoscut transformari importante, unele de-a dreptul indraznete, in sensul ca suportul cromatic al imaginii s-a animat, culorile puternice, vitale, tonifiante luand partial locul griurilor emaciate, fapt care a influentat in mod vizibil si cinetica potentiala sugerata de valoratie, pe care a transformat-o intr-o dinamica explicita bazata si pe alte contraste decat cel amintit, de inchis- deschis. Nu mai putin evidenta a devenit cresterea progresiva a amplitudinii tuselor, consecinta a exteriorizarii unui tumult afectiv ajuns frecvent la punctul critic, nervozitatea de tip gestualist fiind insa mentinuta in limitele unui exercitiu retoric mai curand grav-marturisitor decat furibund-protestatar, ceea ce i-a determinat pe unii comentatori sa caute si sa gaseasca un gen proxim adecvat pentru arta Marinelei Mantescu. Asa se face ca aceasta a fost asociata cu o varietate a expresionismului fundamentata pe moderatie si pe efectul conciliant al nuantarii. Diferenta specifica, adica cealalta componenta obligatorie a oricarui act de definire, este reprezentata de subtila dimensiune lirica omniprezenta in fiecare materializare a ceea ce artista insasi numeste alfabetul propriu, recte summum-ul experientelor personale relevante si corolarul tuturor izbanzilor cumulate etapa cu etapa convertit in semnul maturitatii pictorului profesionist – Corneliu Ostahie.
Rigoarea constructiei compozitionale este contrabalansata de gestica expansiva a pictoritei. Tusele largi, adeseori se invrajbesc negand parca figurativul pe care vor sa-l reprezinte; alteori se impletesc cu seriozitate si acuratete dand cu temeinicie nastere unor forme elegante, usor recognoscibile. Pe simeza, intr-o curgere fireasca avem cateva panze mai vechi ale artistei acompaniate de lucrari de data recenta. Temele, fie ca sunt peisaje marine, secvente de gradini, fie nuduri ori scene de interior sunt evident pretexte de armonii cromatice – Dr. Roxana Pasculescu
In culori calde sau in rafinate armonii de albastruri, de griuri ce isi disputa spatiul cu albul, peisajele si naturile statice, preponderente in selectie, pastreaza o aura de mister fie prin formele ce se topesc in atmosfera, in cazul primelor, fie prin insolita alaturare de obiecte in celelalte – Victoria Anghelescu.
Acest material va este oferit de Programul Catena pentru Arta.
Realizator: Oana Georgescu
Editor: Stanislav Pescu