VALEA SCULPTORULUI
Prato della Valle
PADOVA, ITALIA, iunie 2017
Prato della Valle este cea mai mare piata publica deschisa din orasul Padova si din Europa, cu o suprafata de 88620 m²
Configuratia actuala dateaza de la sfarsitul secolului al XVIII-lea si se caracterizeaza printr-o insula centrala eliptica numita Insula Memmia (20.000 m² ), inconjurata de un canal (alimentat de canalul Alicorno ), pe ale carui banci se afla un inel dublu de statui, cu o circumferinta exterioara de 1450 de metri.
In Evul Mediu si in Evul Mediu, zona a fost cunoscuta sub numele de Campo di Marte sau Campo Marzio, deoarece a fost folosita ca un loc pentru intalniri militare, printre alte functii. Ulterior, zona a fost mentionata ca "Valle del Mercato", pentru pietele si targurile sezoniere de aici, si ca "Prato di Santa Giustina" in legatura cu prezenta bisericii omonime . Toponimul "Prato della Valle" ( Pratum Vallis ) se regaseste pentru prima data in secolul al XII-lea .
Termenul Pratum a fost folosit, in Evul Mediu, pentru a indica un spatiu mare destinat utilizarilor comerciale, care de multe ori, daca nu sunt pavate, ar putea fi acoperite si cu iarba. Prin urmare, ar trebui sa fie inteleasa mai presus de toate ca o indicatie a unei functii predominante a zonei.
In timpul perioadei Savoy zona a fost denumita oficial Piazza Vittorio Emanuele II, continuand sa fie numita, in uz comun, cu toponimul istoric al Prato della Valle.
Il Prato, desi impovarat de o conditie hidrografica nefavorabila, si-a mentinut vocatia consolidata ca piata, spectacol popular si devotament religios.
In 1434 , bancherul Florentin Palla Strozzi , exilat din Florenta , sa stabilit in Padova si a importat , pentru prima oara in oras, limbajul arhitectural renascentist. Au inceput constructii de palate, precum si regandirea peisagistica a intregii vai. In 1498 , demolarea bazilicii romane din Santa Giustina a inceput sa ridice noua si actuala biserica renascentista.
In 1767 , dupa lupte aprige, Prato isi schimba proprietarul, trecand de la manastirea Santa Giustina la administratia orasului.Aceasta rotatie a reprezentat conditia fundamentala pentru transformarile succesive, deoarece administratia publica a avut de acum inainte sa-si asume responsabilitatea pentru vechile probleme de instabilitate care au cantarit in zona. De fapt, in acelasi an a fost creat un sistem judiciar ad-hoc care sa se ocupe de acest domeniu: Presedintia Prato. Aceasta institutie, formata din 4 cetateni notabili, avea scopul de a conduce Prato si de a garanta desfasurarea evenimentelor gazduite in acesta. Rolul sau in transformarea ulterioara a zonei a fost totusi, in principal, formal.
Arhitectul real al transformarii lui Prato a fost, de fapt, Andrea Memmo, care a venit in oras cu o sarcina extraordinara.Programul sau de guvernare pentru Padova sa bazat pe doua obiective esentiale: relansarea comerciala si interventiile de igiena publica. Ei au gasit o sinteza perfecta in proiectul sau pentru Prato della Valle.
Lucrarile au inceput in vara anului 1775 pentru a da primele rezultate vizibile la targul de toamna de la Santa Giustina.Dupa planul lui Memmo, transformarea Prato insemna crearea unei insule centrale, inconjurata de un canal artificial de forma eliptica, care sa gazduiasca pe malurile sale, un inel dublu de statui.
In ultimele doua secole, pe langa functiile comerciale traditionale si adunarile publice, Prato a fost, de asemenea, folosit ca un loc pentru parade militare, atat de armata italiana, cat si de armatele straine. In 1938 a avut loc o adunare oceanica la Prato pentru vizita lui Benito Mussolini in oras.Ca loc de intalnire intre oras si mari personalitati care viziteaza Padova, Prato a gazduit, de asemenea, celebrarea Liturghiei de catre Papa Ioan Paul al II-lea in 1982 .Intre anii saizeci si optzeci ai secolului al XX-lea, cresterea invaziva a traficului de automobile a transformat zona Prato in afara insulei Memmia intr-o parcare mare si insula insasi a ajuns sa fie perceputa ca o extremitate mediana imensa.
Prato della Valle, peste ani
Zona Prato della Valle a facut obiectul unei operatiuni complexe de recuperare de la inceputul anilor nouazeci . Aceasta recuperare a implicat atat aspectul fizic al zonei, cat si aspectul social-functional. Un nou aranjament al vegetatiei insulei a permis zonei sa fie folosita de un numar mare de tineri, in special in lunile de vara, ca un loc de intalnire pentru a studia in aer liber sau pentru a face plaja. Cresterea iluminatului public a permis, de asemenea, utilizarea lui seara, cand insula este aglomerata de tineri, muzica si spectacole improvizate. De asemenea, Prato isi mentine functiile istorice ca un loc de comert si divertisment. In fiecare sambata, piata traditionala din Padova are loc cu peste 160 de standuri si in fiecare a treia duminica a lunii se desfasoara piata de antichitati . Din toamna anului 2007, unele tarabe ale pietei zilnice de fructe si legume din pietele din jurul Palazzo della Ragione au fost transferate la Prato. De cateva ori pe an, Prato gazduieste concerte cu zeci de mii de spectatori din toata regiunea Veneto . Cu ocazia evenimentelor sportive majore, cum ar fi Cupa Mondiala , ecrane mari sunt create pentru a urmari meciurile de fotbal.
Valea sculptorului
In prezent, in Prato della Valle, sunt 78 de statui (40 de-a lungul inelului exterior si 38 de-a lungul celui interior), dar conform designului original ar fi trebuit sa fie 88. Aranjamentul de astazi se datoreaza in principal distrugerii a sase statui care descriu cainii venetieni demolati de armata napoleoniana in 1797 ; in urma acestui episod a existat o repozitionare a mai multor statui si, mai presus de toate, plasarea pe piedestalul podurilor de est si vest (initial proiectate si pentru statui) ale obeliscurilor actuale plasate pentru prima data pe cele patru cai interne ale insulei. Cele doua piedestale interne ale podului de nord sunt inca fara o statuie.
Desi statuile infatiseaza personalitati variate ale culturii, istoriei, invatamantului, stiintelor si economiei Italiei (T.Tasso, Pisano, Mantegna, Pepola, Titus Livius, Petrarca, Galileo Galilei, Savonarola, Stefan Bathory, cativa papi, condotieri si altii), ele par a se inscrie toate SUB SEMNUL SCULPTORULUI. Sculpturile insele sunt refugiul in nemurire al personalitatilor redate, dar statuia esentiala si simbolica a acestui muzeu-panteon in aer liber este statuia lui ANTONIO CANOVA.
Sculptorul care lucreaza piatra pare a crea spontan nemurire pentru sculpturile celorlate personalitati.
Eu am inceput lectura arhitectural-sculpturala a lui Prato della Valle de la statuia lui Canova.
Realizator : CORINA VOICU
Operator: Alex Andries
Corina Voicu
Editor : Stanislav Pescu
Foto : Corina Voicu
Sursa documentare : Wikipedia, Ghidul Michelin Italia