“Violoncelistul Pilet”, pictat de Edgar Degas, propune un decupaj modern in care personajul priveste in afara cadrului imaginii, fotografia din fundal justificand taietura moderna a unei noi arte a luminii. Degas s-a distins printr-un talent exceptional de desenator si prin pasiunea pentru obiectele efemere in miscare. A lasat o mostenire vasta si originala, aproximativ 2000 de lucrari, tablouri in ulei, pasteluri si sculpturi.
La Bucuresti a fost expusa si lucrarea “Pastori privind cum trec soldatii”, din colectia muzeului parizian “Gustave Moreau” – casa memoriala a pictorului, transformata in muzeu de el insusi, inca din timpul vietii.
Moreau considera ca importanta imaginii nu este data de forma, ci de ideea pe care aceasta o transmite publicului, adica de concept, lucru valabil si in cazul picturii expuse la Muzeul National de Arta din Romania.
Gustave Moreau a fost considerat un deschizator de drumuri in explorarea vizuala a fantasmelor inconstientului, care avea sa faca deliciul artelor in secolul XX. Bun cunoscator al lui Da Vinci, Moreau a inventat o lume magica in peisajele sale ca de pe alta lume, cu ape indepartate si ciudate si surprinzatoare schimbari de perspectiva.
Un alt pictor ale carui lucrari au fost expuse la Bucuresti a fost Jean-Baptiste-Camille Corot.
Pictor foarte prolific, a inlocuit mai tarziu peisajele cu nudurile feminine. De-a lungul intregii vieti, a fost apreciat ca om si ca artist de o generozitate admirabila – Camille Corot este cel care a intretinut-o material pe vaduva lui Millet si i-a oferit gazduire lui Daumier, la acea vreme sarac si orb.