Vincentiu Grigorescu – Le Tele

Expozitia Le Tele a artistului Vincentiu Grigorescu (1923 – 2012) poate fi vizitata la Galeria 418 din Bucuresti, pana pe 20 martie 2016.

Despre cariera artistului Vincentiu Grigorescu

Vincentiu Grigorescu face parte din generatia celor care si-au impartasit destinul artistic pe fundalul intamplarilor dureroase care au marcat Romania dupa cel de-al doilea razboi mondial. Am avut norocul sa il cunosc personal si sa il vad la lucru in Italia, unde am curatoriat expozitii semnate de acesta – o experienta care mi-a oferit posibilitatea de a intra in contact direct cu arta sa, de a aprecia acea rigoare mentala si de actiune. Optiunea pentru abstract pe care artistul a manifestat-o in propria arta, este cat se poate de elocventa si trebuie interpretata in cheia unui refuz categoric al realismului socialist. – sustine curatorul expozitiei, Dr. Marzia Ratti (n. 1955) critic de arta si curator italian, director CAMeC La Spezia.
Grigorescu va trai la Milano din 1972. In Italia duce la extreme dorinta sa de a se exprima doar prin alb si negru. Elementele materiale ale picturii devin fundamentale: nu poate exista un proiect creator care sa fie separat de cunoasterea materiei, de efectele calculate ale luminii, de constructia spatiului si a suprafetei, care ramane unul dinamic chiar si atunci cand e constituit din forma definita a patratului. Prin aceste lucrari, Vincentiu Grigorescu se situeaza, in peisajul artistic italian, in triada Manzoni – Castellani – Bonalumi.
Lucrarile artistului Vincentiu Grigorescu, din cadrul expozitiei Le tele, sunt create in perioada anilor ’70 si constau in cea mai mare parte din panze curate, neprelucrate, cu elemente suprapuse, de multe ori cu margini inclinate sau gravate si tratate astfel incat sa faciliteze o evolutie a unui proiect figurativ, fiind capabile sa evidentieze valorile sale primare.

Un astfel de rezultat poate fi atins prin renuntarea la sustinerea traditionala a panzei pe cadru si inlocuirea acestuia cu o singura sipca pe care sunt atasate doar in partea de sus, mai multe straturi de panza si eventual destramarea marginilor, elemente care pot fi considerate extrem de reprezentative intr-o opera ce vrea sa reprezinte, nu doar modul de creare dar si modul de viata al artistului: intr-o perioada si intr-o societate unde redescoperirea autenticitatii pare a fi un factor esential de supravietuire. – Angelo Dragone (noiembrie 1975, Torino, Italia)
Acest material va este oferit de Programul Catena pentru Arta.
Realizator: Bogdana Contras